Monday, September 22, 2014

34. Hati Daging Kacang Panjang

Assalammu'alaikum

Dari haritu lg teringin nak makan hati.....bukan 'makan hati" ekkkk...no no no......hahaaah. so dengan sepnantas kilat aku zuppppp...dah sampai kat Boulevard shopping mall..aku nak shopping lauk..aku tinggalkan dak kecik Aleesya dan suami....aku blahh je mcm tu..balik mengenjeng ehhh ade ke perkataan mengenjeng?... ahh lantak la...berat wei.... aku beli half je dr sukatan jurujual. dia kate kenapa beli sikit....ehh ehhh suka ati aku la.... siap dia rekomen beli lah kaki lembu.....oopssss.....ohh tidak..blm bersedia nak masak yg aku x reti..kang perlanting kaki lembu tu aku kerjakan....cecepat aku balik sbb aku pergi beli lepas zohor. bagosss kan...masak pukul 1 lebih...makan nya bila???  ahhh ko kire lah sendiri aku nak masak! iskkk garang bebenor aku arini ahak  :D


Resepi: Hati daging kacang panjang
Sunber: Diri sendiri

Bahan-bahan

Hati daging agak agak RM3.50
1 ikat kacang panjang

Bahan tumis

2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
5 biji cili api atau lebih
3 sudu besar kicap manis atau lebih
1 sudu besar kicap masin
2 sudu besar cili kering blend


cara-cara

mula mula rebus hati bersama halia utk hilangkan hanyir. kemudian tos. tumis bahan tumbuk spt bawang merah, bawang putih, halia dan cili blend serta cili api. masukkan kicap manis dan masin. Kemudian masukkan hati daging dan kacau. akhir sekali masukkan sayur kacang. tambahkan perasa.siap...

Nampak mcm menyelerakan....mMMmmm...



Rebus hati dengan halia utk hilang hanyir dan tos kan

Bagi kaw kaw pedas ya

Wajib ada kicap

Tumiskan..



Panas-panas lah sedap kan.....




No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...