Monday, September 22, 2014

38. Lasagna ii

Assalammu'alaikum


Hye....apakhabar uolls....nampak mcm hangus kan...tp yer aku memang nak kasi dia nampak macma hangus....apsal??pasal aku nak ranguppp!!! eh eh ni aku buat utk kali ke berapa dah aku pun tak tau lagi..ada lagi stok satu paket lasagne sheet aku kat rumah...ni aku masak atas permintaan tuan tanah..ehh silap..atas permintaan encik suami...mementang dia nak balik arini nak order ni la...dia kata...mama masaka lasagna nanti balik papa tinggal makan jer.... ok lah....baik lah ....saya menurut perintah.... sebenrnya ada link aku pernah buat ni..sama jer kot... ni na.... LASAGNA
So resepi ada kat situ...


 Bahan utama. kalini aku pakai mushroom yg potong sendiri. kalo nak cepat beli je sos yg ada mushroom siap siap..sama jer...

 tumislah bawang besar

 Minced beef & Oregano..aritu aku tak bubuh oregano..mahai nyer minced beef sekarang.... T_T

 Lepas letak cili kisar

 Masukkan cendawan butang

 Ni bahan yg mahal utk buat lasagne..pejam mata je nak buat ni...cheese aku letak 4 jenis kali ni
1. parmesan
2. mozarella
3. slices cheese
4. cheddar cheese
Over tak mak??? pedulik la....heheeheh

 Mula melapis....

Macam ni masa dia mentah....

Orite.... utj resipi bolhe refer link kot..ker nak aku paste kan kat sini...meh aku paste la...

Bahan-bahan

Sos Daging
1 ulas bawang merah di mayang
1 ulas bawang putih di mayang
1 biji bawang besar di hiris halus
Cili boh kisar (sendiri ubah)
400g minced beef
1 kotak kepingan lasagna
1 tin sos prego
1 tin cendawan
Sedikit Oregano
Garam, pak aji, gula dan garam secukup rasa


Sos Putih
2 sudu tepung gandum
400ml susu segar dutch lady
6 slices cheesedale
2 sudu makan mentega


Cara-cara

Mula-mula tumis bawang merah, bawang putih & bawang besar sampai naik bau. Masukkan pula cili kering yg dah dikisar. Kemudian masukkan daging cincang dan biarkan mereneh dan masak. Masuk sos prego, cendawan, garam, pak aji dan gula. Kacau hingga masak dan ketepikan.

Untuk sos putih, mula-mula sangaikan tepong dgn api perlahan hinga warna tepung bertukar kecoklatan. Masukkan mentega. Kemudian tuang susu dan cheese slice. Biarkan mendidih dan kacau spy tidak berketul.

Sementara oven di panaskan pd suhu 180º, rebus kepingan lasagna dengan air yg ditambah mentega/minyak spy x melekat nanti. Kemudian susun kepingan lasagna dalam loyang, pastu sendukkan sos merah, kemudian sendukkan pula sos putih meliputi seluruh permukaan. Kemudian tabur parmessan cheese atau slice parmessan cheese. Buat ulang2 dan bakar pd suhu 180º dan turunkan suhu bergantung dgn jenis oven. Bakar selama 40min...Siap!

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...