Monday, September 22, 2014

33. Kari Sardin

Assalammu'alaikum

Menu simple dan ringkas tapi nak kelainan pada rasa. konon nyer la hahahah..sebenarnya aku ni memang suka makan sardin dari dulu lg. tp tak lah selalu makan bila teringin jer. ada org cakap tak elok makan sardin boleh mengakibatkan kanser. wallahualam lah kan. bagi aku selagi aku nak mkn benda halal sesekali makan tu apa salahnya kan...penyakit kalo dah nak datang tetap akan datang jugak.

tp selalu aku suka sardin yg digoreng simple just baling cili, halia dan jus asam jawa. super sedap kalo pedas pedas and bawang besar....nantilah ekk entry next aku kikiki :D

Resepi; Sardin Masak Kari
Sumber: Diri sendiri

Bahan-bahan
2 sudu besar serbuk kari
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 cawan santan (optional)
garam & gula
2 biji ubi kentang digoreng dahulu
1 tin sardin Ayam Brand

Hiasan
1 batang cili hijau dihiris nipis

Cara-cara
Panaskan minyak. tumis bahan kisar seperti bawang merah, bawang putih, halia dan masukkan kari. kacau kan supaya tak hangus. kemudian masukkan sardin dan tambah sedikit air. biarkan mereneh sebentar. masukkan pula kentang yg dah digoreng. kacau serta masukkan garam & gula. boleh tuangkan santan jika nak. siap utk disaji.

kentang digoreng utk cepatkan ianya masak

masukkan kari dan kacau

masukkan sardin

tabur dengan cili hijau

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...