Monday, September 22, 2014

42. Cucur Ubi Kentang

Assalammu'alaikum

Aritu aku plan nak buat cucur kentang. aku ada tgok resipi viral di fesbuk. tapi aku tak brapa nak ingat resepi asal. jadi aku main ikut sedap aku jer..janji basic ingredient dia kentang..ada paham!!! hahahah...so sama jer mcm buat cucur lain..rasa dia boleh tahan sedap. dan macam biasa aku cicah Sos Kicap Pedas. tp ada satu kali tu kicap habis jadi aku buat kicap sendiri. entah kicap johor kot lebih kurang mcm tu la....tapi xdelah pulak gambar time dah habis masak..tak hengat nak mampos pasal tengah goreng aku ingat lagi hero aku asek sebat satu persatu dengan ayat dia... "tak sedap...langsung tak sedap mama".... tapi mulut asek mengunyah tangan asek merembat....betul ke peribahasa aku ni..... lantak la...janji ok ahahahah...dan abang aku kata...haaa cuba macam ni jual...serius dlm beberapa minit zapppppp dah licin...tak ingat lagi nak snap bagai....

Resepi: Cucur Ubi Kentang
Sumber: Diri sendiri ilham dri FB

Bahan-bahan

3 biji ubi kentang
3 biji bawang merah
1 pokok daun bawang/sup
1 genggam ikan bilis
2 batang cili panjang merah/hijau
3 biji cili padi kalo nak tambah
garam, aji dan gula
air
3-4 senduk tepung gandum
secubit baking powder1 biji telur (aku tak letak)
sedikit kubis (kalo nak)

Cara-cara
Sagatkan ubi kentang dan campur semua bahan dan sebatikan sepaya adunan tak berketul. panaskan minyak dan goreng hingga garing.

Utk Kicap Cicah (Jika tiada sos ready made)
3 ulas bawang putih
4 biji cili api
Kicap manis
1/2 sudu besar gula

Cara
Tumbuk semua kecuali kicap. kemudian masukkan kicap.

 daun bawang...kalo xde bloeh letak daun sup

 tambah tepung gandum

 sekata kan...jgn kasi ketul ketul....biar cair sikit

 agak-agak macam ni la

ni jer gambar sempat aku snap.....!!!!

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...