..... Love Is Beautiful....

Tuesday, May 19, 2015

70. Pau Gebussss

Assalammu'alaikum (",)

Hi

sorry baru nak post resepi pau... sangat tak effisien kan...salamat pok...
aku tak reti sangat buat pau tp yg ni menjadi jugak lah cuma tekstur belum lembut sangat sbb nye penat arrrr nak membasuh tepung ahhahaha....mengguli laa...ok ni aku amek resei dr MyResepi

Bahan Bahan
500g tepung pau
80g gula kastor
2 sudu teh yis
2 sudu teh double action baking powder TAPI aku tukar dgn SUPER BAKE
200 ml air suam (ikut keadaan tepung, tuang sikit sikit)
3 titik pewarna (option)
20 keping kertas
80g shortening (aku x pakai ni)

Cara-cara

Satukan gula, yis dan pewarna dalam air dan gaul perlahan
dalam mangkuk berasaingan, satukan tepung pau, SUPER baker (baking pwder) dan shortening. tuang adunan yis ke dalam tepung perlahan-lahan sambil menguli  selama 15 minit atau x melekat di tangan

Ambil doh dan buat bulat bulat timbangkan seberat 40g. canai doh dan letakkan inti kesukaan anda. susunkan ke dalam acuan atau loyang dan biarkan 1 jam dan tutup loyang. blh jugak letak dlm acuan. jgn lupa letak kertas di bahagian bawah pau

Didih air dalam periuk kukus dan kukus pau dgn api KUAT selama 10  minit. alaskan kain dibawah penutup periuk kukus bagi mengelak wap jatuh pada pau. awas! jgn lebih 10 minit dan terus angkat pau.


 Buat sikit je kebetulan pagi tu adik ker abang ekk beli kuih muih banyak sangat....oohh yer adik!!!

 Super Bake beli dr FB, harga tak silap RM35 termasuk post...lupa dah. Pernah buat donat guna ni..



 aku tak letak pon dalam acuan.....asal ada ajer....



Panas panas....

Kerisauan apakah ini... oh anak!

Assalammualaikum (",)

Hi....hari ni aku rasa mcm cuak sikit lepas berita dekat TV lately ni pasal pembuangan bayi, bayi didera, manusia dibunuh dan mcm mcm lagi yg hilang keperimanusiaan. entahlah bila renung renung balik, adakah kerana sekarang segalnya canggih semua benda nak disebar maka semua org akan tau akan hal tu jika dibandingkan dgn zaman dulu yg tak ada kemudahan ni. kalo ada kes mcm ni pon org tak tau sangat... tp mustahil, hakikatnya memang kita di akhir zaman. Nauzubillahiminzalik. memang takut. bkn takut dgn ancaman dunia yang tak selamat tp takut dgn Azab dan Bala daripada Allah swt

Akhir akhir ni, aku rasa aku selalu fikir kan masa depan anak aku. biarpon anak aku baru seorang tp tahap kerisauan semakin meninggi. terasa cabaran dan dugaan tu banyak sangat dgn kehadiran teknologi canggih.aku suka bukak FB milik Dr. Shukri Abdullah sebab karangan dan post post beliau sangat sentap dan benar. Terkadang bila baca komen komen parents semua nya ada benarnya. maknanya bukan aku seorang sahaja yg risau dgn zaman sekarang tp hampir kesemua ibu bapa risau..

Apapun, sebagai ibu bapa kita lah yg memainkan peranan yg sangat penting dlm mendidik anak. anak yg lahir ibarat kain putih bersih dan suci maka kita lah yang akan mencorakkannya.

Semoga aku, suami akan terus tabah dalam melayari hidup ini dan mendidik serta membesarkan anak kami. dan untuk anda juga yg bergelar ibu dan ayah. ameen.


Dia nak snap gambar mama katanya. :)







MENGUAP DALAM SOLAT.. MEMBATALKAN SOLAT!!!

Menguap boleh menyebabkan solat kita tidak sah!

Bagaimana??        
Membaca rukun qouli dalam keadaan menguap.
     
Contoh : ketika sedang membaca Fatihah, kita menguap. Bacaan tetap diteruskan walaupun dalam keadaan menguap!

MAKA SOLAT TERSEBUT TIDAK SAH!
Kerana makhraj2 dan sifat huruf dalam surah Fatihah sudah hilang.

HENDAKLAH ketika menguap berhenti dulu bacaan, tutup mulut dengan belakang tapak tangan kiri (sunat) dan meneruskan bacaan.
 
Benda remeh namun tidak dititik beratkan boleh membawa impak yg besar dalam solat kita.

Semoga bermanfaat...

PINJAM 3MINIT UTK BACA NI...

 1. Org yang tidak solat akan banyak masalah, tidak tenang, cepat marah susah nak terima kenyataan dan selalu nampak salah orang lain.
   - USTAZ AZHAR IDRUS

2. Walaupun ayah kita penagih dadah sekalipun, bila dia suruh solat, kita sebagai anak WAJIB tunaikannya.
   - Ustaz Kazim Elias

3. Tidak solat punca utama penceraian dalam rumahtangga? "Jaga solat...In syaa Allah bahagia..."
   - Ustaz Don Daniyal

4. Selalulah solat berjemaah walau payah macam mana pun, boleh jadi jemaah itu dapat menampung pahala berlipat ganda.
   - Datuk Ismail Kamus

5. Kalau kita sakit jgn takut utk solat , at least kalau mati , mati dalam solat
   - Ustaz Haslin Baharin

6. Selepas solat jangan tergesa-gesa, baca Subhanallah 33, Alhamdulillah 33, Allahuakbar 33,  doa kemudian baru bangun”
   - Al-Habib Ali Zainal

7. Kalau orang yang solat pun belum tentu masuk Syurga, apatah lagi orang yang meninggalkannya.
   -TG Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki

8. Jagalah solat anda kerana solat itu adalah hubungan antara Allah dengan hambaNya"
   - Sheikh Abdullah Jahaf

9. Menjaga solat boleh membersihkan dalaman kita. Puasa juga boleh membersihkan jiwa seseorang.
   - Ustaz Dasuki Rani

10. Jgn cakap: "Pergi solat. Kalau tak, masuk api neraka!"Tapi cakap: "Jom solat, nanti kita masuk SYURGA ALLAH sama2 ya. In syaa Allah.
   - TG Harun Din

11. Kalau dalam solat tak dapat ingat Allah, mana mungkin luar solat mampu ingat Allah.
   - Ustaz Pahrol Razi

 Rasulullah bersabda,
 Barang siapa menyampaikan  satu ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia) dia akan tetap memperoleh pahala.

SELAMAT BERAMAL...

JANGAN LUPA KONGSIKAN DENGAN ORANG LAIN...
Ternyata Cuma 1.5 jam⌚ saja Umur Kita hidup di DUNIA ๐ŸŒŽ ini.

๐ŸŒฑ๐ŸŒฑ๐ŸŒฑ๐ŸŒฑ๐ŸŒฑ๐ŸŒฑ๐ŸŒฑ๐ŸŒฑ

Mari kita lihat berdasarkan Al-Qur'an sebagai sumber kebenaran absolute
๐Ÿ”Ž 1 hari akhirat = 1000 tahun dunia
๐Ÿ”Ž 24 jam akhirat = 1000 tahun dunia
๐Ÿ”Ž 3 jam akhirat = 125 tahun dunia
๐Ÿ”Ž 1.5 jam akhirat = 62.5 tahun dunia.

Apabila umur manusia itu rata-rata 60-70 tahun, maka hidup manusia ini jika dilihat dari langit hanyalah 1.5 jam saja.

Patutlah kita selalu diingatkan tentang masalah waktu. ⌛⏰

Allah berfirman : "Kamu tidak tinggal (di dunia) melainkan sedikit masa sahaja, kalau kamu dahulu mengetahui hal ini (tentulah kamu bersiap sedia)"

Semoga bermanfaat bagi kita semua untuk meniti perjalann hidup kita ini.

Kuatkan fikir akhirat
Kerana dunia ni
Tempat kita nak tinggalkan

Fokus akhirat
Itulah tempat kita nak hidup seterusnya

PERINGATAN INI
REMINDER INI

untuk diri saya sendiri.
Mayat orang Islam yang tidak sembahyang pada 1000
tahun dulu masih diseksa sehingga kini.

Allahuakbar! 1 waktu kita tinggalkan solat bersamaan 8000 tahun seksaan neraka. Jika kita sehari 5 waktu x solat?

5 x 8000 = 40 000
tahun.

Subhanallah.. ๐Ÿ˜ซ๐Ÿ˜ญ

Ringan-ringankanlah tangan untuk share benda ni. Dapat pahala mengingatkan saudara Islam yang lain.