Monday, September 22, 2014

32. Sambal Petai Pedas

Assalamualaikum



Hari tu aku takde idea nak masap ape so memandangkan cuti Hari Malaysia awal pagi bangun temankan encik suami g lokasi utk sambutan hari malaysia. tahun ni buat kat Miri dan kebetulan suami yg bertugas so happy lah kan. tp yg sedei pepagi lepas pergi lokasi suami mtk kebenaran release pasal nak pergi balai polis sebab semalam wallet suami hilang..innalillahiwainnailahirojiun....sian suami..dah lah baru lepas keluarkan cash dr ATM. mungkin bukan rezeki kot...so pendek citer lepas dr settle semua hal singgah pergi tamu. carik apa nak masak...since aku nampak petai...hmmmm ada bagus aku masak ni..ni kegemaran suami..tp masak ape ekk...ahhh aku masak jer lah kan...saja nak bg dia cool...alhamdulillah makan jugak suami aku..tp aku tak pasti ler dia suke ke tak..tp makan jugak la..hehehhe...then tengahari mcm tu..suami bgtau wallet dah jumpa ada org cina yg report kat balai. alhamdulillah...baik org tu.tp duit nyer dah takde..well..anggap jer lah mmg bukan rezki awak wahai suami ku...innshaAllah ada yg lebih baik lepas ni...

ok ni resepi utk sambal petai pedas..

Resepi: Sambal petai pedas
Sumber: Diri sendiri


Bahan-bahan
1 tangkai petai
1 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar yg size besar
3 sudu besar cili kering blend
7 biji cili api
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
garam, aji dan gula
ikan bilis segengem utk digoreng asing
ikan bilis 1/2 genggam utk ditumbuk
1 inci belacan
sedikit jus asam jawa

Cara-cara

tumbuk bahan2 spt bawang merah, bawang putih, ikan bilis, cili api dan belacan. bawang besar hiris dadu dan ketepikan. panaskan sedikit minyak. tumis bahan tumbuk tadi hingga naik bau. masukkan cili blender dan kacau. kemudian masukkan pula bawang besar dan kacau hingga layu. masukkab sos tiram dan sos cili, perasa garam dan aji. biarkan mereneh dan masukkan petai.

Untuk bilis yg segenggam tu, goreng dan angkat serta masukkan ke dlm sambal dan padamkan api. akhir sekali masukkan jus asam jawa. siap utk dinikmati.



 Menu tengari kami...



No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...