Monday, September 22, 2014

41. Kangkung Goreng Belacan

Assalammu'alaikum


Ok..gambar kat atas ni adalah sayur kangkung masak belacan hasil dari tanamanku di kebun mini 'Cinta Amani. Alhamdulillah ada rezki. ni petik kali pertama.rasanya dah sebulan kot atau lebih sikit. tp sayur ni terlebih garam sikit tp habis jugak... makan bersama-sama KFC ahahha....sebenarnya dah lama tak makan kangkung. al-kisahnya pasal kami pelihara seekor kura-kura namanya Pixie. so sejak kehadiran pixie kami tak makan kangkung. tak tau kenapa.. mungkin sebab bila tengok kangkung terus teringat kat pixie. lagi satu aku takut jugak kot ada lintah ke..tp utk kalini aku tak risau dah pasal aku sendiri yg tanam.  aku campur dgn kangkung yang aku tanam di beranda tp dalam pasu..ko ade??? takde kan..tapi kurus melidi kalo nak dibandingkan dgn tanam atas tanah. hihihi..ni resepinya. ala senang jer..

Resepi: Kangkung Goreng Belacan
Sumber: Diri sendiri

bahan-bahan

2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
5 biji cili api
1 biji cili panjang
1 inci belacan bakar
1 gengam ikan bilis
sayaur kangkung
garam & aji secukup rasa

Cara-cara

tumbuk semua bahan halus halus kemudian tumis hingga naik bau. masukkan garam dan ajinomot0o. kemudian masukkan kangkung dan kacau cepat cepat dan angkat. Siap utk dihidang.

 Sebenarnya blh petik minggu depan tp since hero balik KL aku petik jak lah dulu...nti tumbuh lagi kan hahaahah
TQ ya Allah bg tanaman ni kat we all ...syukur kami

 Nampak mcm tak bnyk tp bersyukurlah kan...

 ni kangkung slim namanya

 ala...bahan bahan simple jer..


 best oo haruman belacan......

happi cooking :)


No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...