Tuesday, November 4, 2014

45. Jelly buah-buahan

Assalammu'alaikum wth

hye uoollls....kembali bersama aku!!! ahahhaha...pereyyyy....! perey tu ape?hahha kalo kat sarawak mcm podddahhhh..... just nak update aritu aku ada buat kesumi..eh eh kesumi tu apa lak..iskk arini kite belajar bahasa sarawak k..i love being a SARAWAKIAN...hihihi....kesumi tu sama maksud dgn Jelly.. orite since dak kecik Aleesya suka makan jelly...asek nak beli jelli and sikit sikit jelly kalo satu bungkus tu kejap jer dia habiskan kejap kejap bukak peti ice kejap kejap bukak peti ice....haiyooo..ni tak blh jadi nii. bukan sebab mahal cuma risau kang takut dia tak makan nasik pulak..so far alhamdulillah aleesya dah kuat kuat kuat!!! kuat makan..yeahhhhhh!!! yg best dia makan sayur...alhamdulillah tak sia sia usaha mama ajar dia makan puree buah-buahan and sayur masa umur 6 bulan..tp lbh kpd buah sebenarnya..buah tu hari hari nak makan. kalo tengah makan nasik ke apa ke and tetiba nampak buah nasik tu campak tepi terusss.....oh no!!!! mama nei anggor kakak??? sbb tu kena sentiasa ada..dia bkn reti pon stok anggor tak de...aleesya aleesya...

ok cut!!! orite so aritu aku tengok ada jelly yg ready made tinggal kite masak aje..so aku try...teng teng teng...tp result dia aleesya tak berapa suke..pasal jelly ni kenyal dr jelly yg biasa kite jumpa tu....akupon tak prasan kat palstic pembungkus tu ada mention kenyal-kenyal..tp takpe pirana banyak kat rumah...ajim ade anif ade dedek ader...tolak batu dan kayu jer...hahahha :D

ok pendek cite meh kte tengok cara dier...senang jer pon mcm buat dadih..saje nak post kan sbb mengade ngade..hhehehehe T_T

 Taraaaa.....wow!!! mcm sedap kan...hihhiih aku pakai acuan utk buat kueh apam....!

 Mula-mula ingat nak buat half tu yg keluarkan penimbang...last last baik buat habis...so...timbang tu hiasan jer... orite buah ni aku lupa snap kaedah nak potong..nest entry aku post k..jangan janji tgal janji jer..innshaAllah...

 Cara: Masukkan serbuk jelli, kemudian masukkan 1250ml air ke dalam periuk. ON api dan kacau hingga mendidik. kemudian masak lg 3 minit. then tutup api dan masukkan gula "....." lupa nama tp benda tu ada dlm tu sebungkus kecik jer...masukkan dan kacau..kacau lg then tuang dalam jug spy mudah nak tuang dlm acuan

 yeah my assistant cilik...offer diri nak bantu buangkan bijih tu..TQ 



See... look freshhh!!!! tak sabar nak makan!!! tepat 1 jam kami ngap mcm Pirana kelaparan hahha

gambar takde kaitan time makan jelly...hahaha..ni masa tengok konsert Mini Era FM d Permaisuri Mall konon nak tegnok Mark Adam n Wariss...ni byr parking...sudahnya nengok blakang org yg lebih pasal mama nya tak brapa nak tinggi ahahahaha :D

Orite..jenama jelly tu aku lupa..tp sure bnyk kat pasaran... jom cuba k! boleh buat utk birthday party ke, santai santai ke..... byeeee.....

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...