Tuesday, April 29, 2014

15.Spagetti Carbonara

Assalamu'alaikum wth...

ok kali ni aku nak share resipi spagetti carbonara..sebenarnya aku a bit upset...sebab nyer aku masak ni masa kat umah encik asben...aku masak terlebih portion pasal yg makan aku dan encik paddaAppa aku jer..yg lain iaitu mak and kakak aku tak reti..aku luper laaa...aleesya pun makan tapi besar mana jer isi perot die kan...so resipi ni aku buat simple je sbb bahan takde sangat...

Resipi: Spagetti Carbonara
Sumber: Campur-campur

Bahan (utk portion 2 -3 org)
1/2 bungkus spagetti
1 tin sos carbonara
secawan susu Dutchlady, aku pakai UHT masa tu
Bawang besar 1 biji
Bawang putih 1 biji
Mozarella @ Parmesan Cheese kalo suka
Minced beef / udang
Lada Hitam
Persley
Cendawan Butang
Sosej dipotong bulat -bulat


Cara-cara

Mula mula rebus air sehingga mendidih dan masukkan spagetti utk lembutkan. jgn lupa masukkan sesudu mentega spy spagetti tak melekat. Bile dah masak angkat dan tos kan dan blh masukkan sikit lagi marjerin kalo nak.

Tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau. masukkan minced beef dan kacau. kemudian masukkan cendawan butang & sosej serta kacau hingga masak. bila dah masak masukkan sos carbonara..dah sebati masukkan susu DutchLady dan kacau lagi hingga sabati. masukkan cheese dan perasa. nak lemak lagi blh letak telur sebiji dengan api yg dah ditutup ...biarkan dia masak sendiri.. siap...!!!!





Asal gambar ni terbalik???? 






Komen aku--> Sedap cuma kurang pedas mcm spagetty tradisional.. tp akan cuba lagi nanti..hehehe.

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...