Sunday, March 23, 2014

13. CREAM PUFF WITH CUSTARD FILLING

Assalamualaikum...

Selain buat kek carrot, aku pun ada buat cream puff lepas siapkan kek carrot. Nampak tak kesemangatan aku kat situ? Nampak tak hahahaha over pulak ehhhh...

Ni first time aku buat and keputusannya adalah menjadi.!!.. Alhamdulillah best nyer. Cuma bile dah penat and hidu bau kek memanjang otomatik aku jd kenyang... tp komen tetamu kehormat aku kata  bestttt.....Alhamdulillah semua memberansangkan.... nak kasi 5  ke 9 ☆☆☆☆☆☆☆☆★★★★★★  ehhhh....walllaaaaa..... ;))



Jom tengok resipi..tengah menaip ni sambil tidokan si kecik aleesya. Tp teringat member fesbuk ada yg nak resipi so aku gagah kan jugek yer.... 20 sen!!!


Resipi: Cream Puff with custard filling
Sumber: Chef Kamarul via blogsecubitgaramnor67


Bahan-bahan

A) cream puff

100g mentega
125g tepung gandum
250L air
1 sk gula
1/2 sudu teh garam
3 biji telur


Masakkan air, mentega dan gula serta garam. Kemudian masukkan tepung sikit demi sikit hingga tak melekat pd periuk. Biarkan sejuk seketika dan masukkan telur 1 per 1. Kemudian paip kan pd loyang pembakar yg dah di gris dan bakar pd suhu 180º selama 15 minit atau masak


B) Custard filling

500ml susu segar
100g gula kastor
25g tepung kastard
30g tepung jagung
1 biji telur
Sedikit esen vanilla
Gula aising utk hiasan


Cara,

campurkan gula, tepung kastard, tepung jagung, telur dan esen vanilla serta dipukul. Sementara tu didihkan susu segar. Masukkan dalam bancuhan tepung dan kacau hingga masak dan kental. Jika adunan cair blh tambah tepung jagung sedikit.

Apabila cream puff dah masak, belah kan atas dengan pisau kalo x terbuka & paip kan filling kastard td apabila dah sejuk. Ayak gula aising ke atas nya. Siap ♥



 ♥♥ seronoknya nak memaip ;)



♥ Lemak berkrim jer rase

Komen aku → rasa puff sedap, lembut dan kena sabar nak tunggu masak. Kalo dah masak puff tu dah pecah takyah ler koyakkan utk masukkan filling. Utk filing pulak, adunan ni mcm banyak, so blh buat half sukatan atau uolls blh ganda kan adunan puff. Overall rase memang sedap especially time panas-panas sampai kazen aku ckp dh blh bisness ni.hehehehehe.. dan blh ubah pakai cream cheese pn blh..... hihihi cheese lagi..... jom lah cubaaa.....tak rugi tau...








No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...