Sunday, March 23, 2014

12. CARROT KEK WALNUT

Assalamualaikum..

Semalam aku spent kan masa utk buat kek ni..tak tau ni kali ke berapa dah aku buat so kalini aku post lah ekk resepi dia. Hope kalo ada yg mencuba nya akan berpuas hati heheheh ;)

Cuma since aku buat ni utk baby aleesya makan jugak so aku kurangkan kuantiti gula kpd kurang manis. Utk rasa yg ideal, blh ikut resepi ni ekk... jom kite tengok


Resepi: Kek Carrot Walnut
Sumber: kongsiresepi.com & dapur azie


Bahan-bahan

200g carrot yg dah diparut
250g tepung gandum
200g gula perang (yg jenis lembut dan halus) ATAU 100g gula perang & 100g gula kastor
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
Sedikit serbuk kayu manis (kalo nak)
100g walnut panggang & kisar
200g ATAU 1 1/4 cawan minyak jagung
70g kismis atau ikut suke nak ke xnak
Sesudu makan ovelette
1 penutup esen vanilla




Cara-cara

Mula-mula ayak tepung bersama-sama dengan baking powder dan soda bikarbonat. Kemudian di dlm bekas lain pukul gula dan telur hingg kembang. Kemudian masukkan minyak. Kemudian masukkan tepung sikit demi sikit hingga mesra. Masukkan carrot, walnut yg dah ditumbuk, kismis, esen vanilla dan ovelette. Kaup balikkan sehingga adunan sebati. Sementara tu oven dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180º dan gris kan loyang dengan mentega dan kertas minyak. Bakar pd suhu 180º selama 20 minit pertama api bawah kemudian tukar ke api atas & bawah hingga masak. Nak tau kek dah masak ke belum blh cucuk dengan lidi kalo tak melekat lepas lidi ditarik maknanya dah masak. Tengok pd oven masing-masing jugak ler


Actually boleh letak frosting kat atas kek ikut suke. Since aku buat utk baby aleesya so aku x buat kalini


Resepi Cream Cheese

250g cream cheese
100g gula aising
100g mentega


Cara, blend jer semua dan boleh hias ikut suke

ATAU


Resipi ke-dua yg blh di pakai
(blh guna utk red velvet @cupcakes)

500g whipping cream
250g cream cheese
110g mentega
60g gula aising
2 titik lemon paste/juice

Cara, pukul kan whipping cream hingga kental dan ketepikan. Dalam bekas lain pukul cream cheese, mentega, gula aising dan juice lemon kemudian satukan dgn whipping cream dgn kelajuan perlahan.


Utk hasil yg aku buat as pics shown below..... cewahhhhh..... gambar x cantik hokay!! (,*)




♥ Nampak tak my assistant?  Kemain anak mama aleesya ehhh..... semangat...


♥ Ni plak gambar sebelum ni yg aku pernah buat.. nampak tak tekstur dier....yummy....

♥ Masa ni kan....ada kawan datang, buat masa harivraya aidiladha 2013 serius dia suke giler kek ni...Alhamdulillah. ..


♥ tengok bile nampak and dapat kek..... hehehehe


Komen aku→ kek ni sedap walaupun kadang2 susah nak diterima tekak oleh golongan kanak-kanak tp kalo buat dlm cup dorang jd suka :)
Cubala.......

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...