Monday, February 10, 2014

06. MEE KOLOK SEGERA

Assalamu'alaikum

Harini kan aku sakit belakang...tak tau kenapa..tapi kawan seopis aku pun sama kene...mcm kawan aku doktor cuma advise dia g berenang as a theraphy. Now, aku pulak..mungkin bnyk sgt kerje aku buat kot...biasalah dok umah ade jer kan bende nak dibuat...harap harap sakit ni tak lah lama sangat kan...

Tp aku tetap nak share satu resipi mudah dan sangat mudah hahahah.... aku bg nama resipi ni Mee Kolok Segera. Sebab ape ? Sebab bahan dia adalah dari mee segera hehehehehe


Sebenarnya kalo dekat Sarawak memang terkenal lah kan dengan mee kolok. Macam kat Miri aku suka makan kat Awang Mahyan punya mee kolok...dekat mee kolok P.Ramlee pun sedap. Kat Restoran Kak Yam pun sedap..tp aku start reti makan pun bile dah masuk alam bekerja..masa skolah skolah dulu x reti makan.... utk resipi ni..bukan mee kolok tu yer...mee kolok tu aku blm belajar lg :( sedeinya org Sarawak tp tak reti buat. Nanti aku akan belajar buat....

Yang ni opismate aku yg ajar...dia dpt resipi dr pelantar masa dorg Offshore. Bisalah kat platform kan memang ade chef and makanan berlambak....so ni resipi mudah chef tu ajar kat kawan aku ni..so aku pulak di ajar oleh beliau
..jom kite tengok ;)


Resipi: Mee Kolok Segera
Sumber: Hj. Matnoor


Bahan-bahan

2 bungkus mee maggie ayam
1 bungkus perencah mee maggie ayam (pakai half utk satu bungkus)
3 penutup minyak matahari
Bawang goreng


Cara-cara

Mula mula rebus mee ketika air dah mendidih. Kacau menggunakan penyepit bg meleraikan mee. Tos kan dan masukkan ke dalam pinggan. Masukkan perencah dan ratakan. Tabur bawang goreng. Siap!


Jom tengok step-by-step pulak ;)


 ♡ ni bahan bahan dia... minyak tu mahal sikit tau... botol kecik pun RM10.++



 ♡ rebus mee and kacau


 ♡ tos kan...



♡ gaul rata


Sorry gambar yg dah digaul sebati tak sempat snap dah kena ngapppp!

Komen aku → ni percubaan pertama aku. Rasa dia memang sedap..tp aku dah imagine kalo bubuh ayam, daging atau udang dengan telur mata, pastu ada sup kan....lagi superb! Bubuh cili potong sikit memang cunnnn ler..... cube lah....tak lah bosan kan makan mcm biasa je cara masak dier....ok daaaaa.....jumpe lg next entry tau ! Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...