..... Love Is Beautiful....

Monday, February 10, 2014

04. LEMIDIN TUMIS BELACAN

Assalamualaikum..malam readers ;)

Sebelum tidor biasalah mata and jari mengadap henfon jd aku teringat yg aku ada masak tumis sayur Lemidin. Chop.....Chop.... Lemidin ni aper ekk.? Kalo org semenanjung tak sebut lemidin la...tp lebih kepada sayur paku rasanya. Tp aku x pernah pulak jumpe org sana makan sayur ni. Ade ke ekk?

Kalo kat Sarawak sayur ni memang femes...xyah tanam sbb memang tumbuh dlm kawasan semak semak mcm tu..dia kalo lepas hujan dia lg banyak and lg sedap sbb sgt fresh and warne dia hijau..kalo yg warna maroon sgt tu jenis yg dah tua sikit so kurang ummmmppp.....

Dulukan masa kiteorg adik beradik kecik kecik..masa nak pergi kebun...kebun jauh tau..nak pergi kalo naik bot dlm 40minit mcm tu tp kalo berkayuh jer nak nak dekat 2 jam..kalo dah sampai kat jetti tu kan..kena berjalan kaki pulak nak g kebun arwah bapak...tp kebun situ semua adik bradik bapak yg punye.so sambil jalan kaki tu kan tangan dan jari pergilah petik sayur ni utk dimasak sbb bila dah sampai pondok arwah bapak sayur tu dh bnyk..pastu Angah Litong yg akan masakkan. Masak air je..atau senang masak terjun jer tp tetap sedap
Wahhh rindunya saat saat tu.... ;(


Alrite xmo buang masa meh aku bgtau resipi ringkas Lemidin Tumis Belacan ni


Resipi: Lemidin Tumis Belacan
Sumber: Hanni Hannani @amani

Bahan-bahan

Sayur 2 ikat (RM4)
Bawang merah 3 biji¤
Bawang putih 1 ulas¤
Belacan 1 inci¤
Cili merah¤
Ikan bilis segenggam¤
Garam dan pak aji
1/2 cawan air

Cara-cara

Tumbuk semua bahan bertanda ¤
Kemudian tumis hingga naik bau wangi. Makin bnyk bilis makin sedap tau. Agak agak dah garing masukkan sayur. Masukkan setengah cawan air. Tambah perasa. Siap utk dihidang.. sayur ni jugak sedap kalo campur dengan cendawan tp masak bg kuah lebih sikit. :)


Jom tengok step-by-step pulak





 ♡ 2 ikat Lemidin dan dibersihkan


 ♡ tumbuk bahan utk menumis...lebihkan bilis yer n belacan WAJIB


 ♡ Tumiskan bahan tumbuk tu


 ♡ dan masukkan sayur


 ♡ Teruskan menggoreng k tp jgn lama sangat nanti overcooked x sedap



♡ ok dahhhhhh...... nampakkan masih fresh ?????



WELL DONE!

Komen aku →Sayur ni sedap ratah mcm tu ejer pon boleh. Mkn dgn nasik pon blh. Makan dgn sagu @embuyat pon boleh... sedapppp oooooo.......

Nak cube? ? Jom... sayur ni ade d jual d tamu-tamu je tau. Supermarket maaf memang takdo..... hehehehe :)



No comments:

Post a Comment