Thursday, June 25, 2015

77. Cucur Beraneka

Assalammu'alaikum (",)

Semalam jugak, puasa ke-7 aku buat cucur beraneka. saje saja jer nak letak nama tu sbb banyak sangat campuran dia. asalnya nak buat cucur jagung jer tapi biasalah kreativiti melebihi segalanya...apa yg ada aku rembat jer buat cucur.... hasilnyer......sedappppp!!! makan dgn cicah sos cili lagi...memang urrmmmm laaa...kalo masih panas lagi best kan ranguppp jer....

ok bawah ni resepi simpe cucur beraneka ku

Bahan-bahan
2 pokok daun bawang (dihiris 1 inci)
4 ulas bawang merah
1 batang cili merah (dihiris)
2 batang cili padi (dihiris)
1 mangkuk jagung
1 genggam ikan bilis
2 batang sayur kacang panjang (dipotong kecik)
10 sudu besar tepung gandum
4 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar tepung beras
2 sudu teh garam
3 sudu besar gula
air panas mendidih secukupnya
1 cubit soda bikarbonat
sedikit pewarna kuning

Cara-cara
Campur semua bahan di atas dan goreng atas api sedehana sehingga garing.

Sos Cicah
4 batang cili merah
2 ulas bawang putih
2 sudu gula
4 sudu besar sos cili
air setengah cawan

Cara-cara
Masak semua bahan di atas hingga pekat. siap!




bahan-bahan yg beraneka :)


tos kan dulu lepas goreng....


utk abang aku...sbb dia tak balik rumah berbuka....

begini warnanya yer...


katanya nak tolong mama!!!  good gurl...



dia nak jgk potong....biarlah bagi jer lah pisau plastik tu...habis atas meja dipotongyer sayur kacang tuh....

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...