Wednesday, March 4, 2015

Mama & Aleesya Chicken Pox!!!!! :'(

Assalammu'alaikum

Hari ini 3/3/2015, aku mcm biase kerje. Tp aku bengang dgn pc aku dah nak sebulan kot masih x o.k lg.....jenuh menunggu IT we all...... kalo lah aku pandai kan....hisshhhhh.....malas fikir pasal tu..sambung pasal cerita arini

Dalam jam nak nak pukul 9 pg macam tu, abang aku mesej melalui whats app kat group family. Dia sent gambar kakak Aleesya x berbaju. Ingat kan aleesya lepas mandi saje saje abg snap ker...rupanya badan kakak dah ditumbuhi bijih bijih halus kemerah merahan....oh no! Aleesya lena chicken pox....

Nak dijadikan cerita lbh kurang 3 minggu lepas aku pun kena 2nd time chicken pox. Mula mula ingat alergik dah tu yg kena tu pulak tempat yg jarang2 org kena kebetulan pulak dlm musim P....hmmmm.....alamak....mmg gawat lah kan..x tahan rasa sakit aku p klinik dr. ASIAH sbb kawan kata di pnh kena mcm alerrgik la...ok aku prgi awal....tp seawal aku dtg,  ade lg yg lbh awal. Sampai turn aku yg dah menunggu lbh kurang 1 jam setengah. Aku bgtau lah doktor apa masalah aku. ilang dah segan weyhhh......cek punye cek doktor sah kan chiken pox @kayap..... uwaaaaa.....risau wei......doktor kate ni sisa sisa c.p masa kecik kecik dulu. Mak ckp aku dah kena masa kecik..tu yg ada parut kat atas bibir tu...ingatkanlah c.p ni sekali je dlm hdp....so bermulalah rasa manis nye cp..... :'(
-
-
-

Tido x lena
Baring x kena
Pedih
Denyut denyut
Sakit
Gatal gatal
Cepat rasa nak marah.... &gatal gatal

Haaaaa.....semua ni ader hambik kau...pesan doktor lg...lps 20 hari akan ade yg dlm rumah yg lena c.p ohhhhhh no!!!!!


So aku kena makan:
10 biji ubat anti virus (5kali x 2 biji) selang 4 jam

6 biji ubat tahan sakit yg aku tengok nama nya Paracetamol, total 16 biji !

Ubat cuci 1 botol


Macam aper jer terpaksa telan banyak2 :'(

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

So hari ini.....
Kakak pulak yg kena. Dpt je mesej dr abang aku, aku terus nak balik jumpe aleesya dan bawak p klinik. Dapatlah ubat tahan gatal, ubat demam jika perlu dan pencuci serta antibiotik

 Kesian kakak, mujur x demam. Still active mcm biase

 Dah tumbuh. Dekat bontot pong ader...






Tapi kakak tetap aktif.......mcm xde apa apa jer pd dia. Mungkin masih baru kan...

Balik dr klinik aku terus cari buah kelapa sbb petua org tua tua minun air kelapa spy panas cepat keluar. pakai jalan hospital konon situ ade yg jual. maklumlah kebun sendiri dah xde terpaksalah beli kan. Tp xde rezki xde org jual. Last last pergi tamu dkt rumah aku nahhh berlambak hambek kau. Harga.RM3 to RM4 sebiji. Aku beli 2

Tapi sayang Aleesya x suke dan x pandai pulak minum. Katanye "tak dak air ni" (x sedap air ni) :"(

So..sbg rujukan, tanda tanda chicken pox dari pengalaman aku

1) berjangkit dr org sekeliling
Baik org dlm rumah atau pun tak. Dlm kes ni aku ler pembawa nyer. Doktor dah pesan dlm tempoh 20 hari akan ada ahli dlm rumah yg akan kena.

2) tumbuh biji biji menggelembung
Akan mula kelihatan disekitar tubuh badan termasuklah bibir, muka, hidung, kepala, hatta tempat sulit pun blh :"(

3) demam, x selesa, pening, panas, lesu dan perit, selesema dan batuk

Kalo kita google, sebenarnya c.p ni blh membawa bahaya. Tempoh pemulihan linkungan 2 munggu.

Utk lbh lanjut blh refer SINI

Info dari kawan aku yg duduk di Semenanjung, kat sini org kurang tau kot.. petua daun SEMAMBU pun bagus..so arini tadi mintak tolong seseorang innshaAllah ada rezki esok di bawakkan...

 sumber pakcik google



Utk anak mama Aleesya, semoga cepat sembuh sayang..

 Ni masa dlm kereta.....x lei nak keluar tau....quarantine

 Kat klinik

 Sebelum tau kena chiken pox

 Pujuk makan sambil buat homework...konon ler HW hihihi...

See... msh cergas.kat sini kelakar mak aku lalu lalang dia ckp apa..... "jgn jalan jalan sitok...licin tok......."

Hahhaahaaha....


Next Entry...nanti aku update yer... Doakan anak aku Nur Aleesya Amani ni cepat sembuh yer. TQ :)

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Antara 33 ciri-ciri gadis muslimah

1. Solat tepat waktu
2. Banyak amalan sunat dan bibir basah dengan zikir.
3. Butir bicaranya terselit dengan kalimah seperti bismillah,
4.alhamdulillah, insya-ALLAH, subhanallah, Allahuakhbar dan lain-lain zikir.
5. Tidak mengeluh dengan masalah remeh kehidupan hariannya.
6. Bercakap dengan rendah suara.
7. Lembut dan halus tingkahlakunya.
8. Tuturbicara yang senang didengar tanpa kata lucah atau sumpah seranah.
9. Pakaian longgar tanpa mendedahkan bentuk tubuh.
10. Rambut, leher dada yang sentiasa ditutup dan dijaga dari pandangan lelaki bukan muhrim dan mereka bukan Islam.
11. Sukakan kanak-kanak dan kanak-kanak menyukainya.
12. Pandai mengambil hati orang tua.
13. Menghormati dan taat ibubapa.
14. Kesayangan keluarga dan tetangga.
15. Contoh kepada adik-adik dan mencontohi orang tua.
16. Berkuku pendek sentiasa bagi menyempurnakan wudhu.
17. Rambut tak diwarnakan.
18. Banyak dan murah dengan senyuman.
19. Banyak mendengar dari bercakap.
20. Senyuman adalah ketawanya.
21. Tidak ketawa terbahak-bahak.
22. Suaranya tidak lantang dan jarang didengari oleh lelaki bukan muhrim.
23. Tidak suka bersiar-siar atau keluar rumah tanpa urusan penting bagi mengelakkan fitnah.
24. Menjauhi kumpulan yang sedang mengumpat dan mengeji supaya tidak dikira bersubahat.
25. Tidak menghebohkan kedukaan hatinya dan menyembunyikan kesedihannya.
26. Menerima dugaan sebagai ujian ALLAH dan kafarah dosanya.
27. Sentiasa berdoa baik untuk keluarga, orang lain dan juga untuk orang yang menganiayanya.
28. Pandai bergaul dengan semua orang tanpa mengira tahap pendidikan dan taraf.
29. Tidak boros dalam berbelanja dan pandai menguruskan kewangannya.
30. Berhati-hati dengan apa yang dimakannya dan menjauhi makanan syubhah.
31. Sayangkan dan kasihan binatang peliharaan seperti kucing, arnab, burung, ikan dan lain-lain.
32. Suka kepada alam sekitar, suka berkebun dan bunga.
33. Menitik-beratkan aurat yang dianggap remeh seperti tumit kaki, kaki, siku dan lengan

Wallahualam bissawab

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...