Saturday, August 30, 2014

30. Bubur Ikan Masin

Assalammu'alaikum



Tengok gambar ni kan...rasa nak makan lagi..hahaaha

Ni sebenarnya sarapan aku. teringin nak makan bubur. tapi bahan pun apa yg ade jer....ni sgt lah simple. plan asal nak buat yg meriah sikit tp bahan semua tak beli lagi last last buat yg sgt VERY THE SIMPLE

Nak tau jugak ker resepi....takyah lah kot.....senang sangat nih... ermmm....ok la aku kasi jgk la...mcm segan lak nak kasi sbb aku masak ni mmg mcm bubur kosong...

Resepi: Bubur Ikan Masin
Sumber: Aku

Bahan
beras 2 1/2 cawan atau 2 pun ok ..nipun dah bnyk ni
Fishball/cheicken Ball belah dua
Jagung manis
Carrot potong dadu
Garam
Air utk masak beras

Hiasan
Ikan masin
limau kasturi
cili api

Cara
Basuh beras dan masak atas api dgn air yg banyak. agak agak dah nak menidih blh masukkan semua bahan atas. akhir sekali masukkan garam. kalo nasi ni blm cukup kembang dan hancur blh tambah air lagi tau. sebenarnya lg sedap kalo ada stok ayam/sup bunjut tu ke...isi ayam...blh jer kalo nak tambah halia ke..yg ni veersi sgt simple.

cara hidang, ikan masin yg dah digoreng tu kita lumur dgn limau dan cili. pastu makan lah dgn bubur perrhhhh........sedap giler....... thumbs up!!!! jom sapa nak cuba....makan dgn bilis pon sodap!!!

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...