Tuesday, August 26, 2014

29. Cucur Kucai

Assalammu'alaikum

Sarapan pagi sabtu tu aku tengok daun kucai yg aku beli aritu blm diusik. tak tau nak breakfast apa aku ambek daun tu dan buat cucur...ala ni simple je...makanan org kampung kate kan heheh...

nanti aku nak tanam daun kucai ni macam uwan encik hubby aku kat kampung dia tanam jer. kalo nak ambek je...fresh lagi kan...nantilah aku nak tanam....

Resepi: Cucur Kucai
Sumber: Sendiri

Bahan-bahan
Tepung gandung
daun kucai segenggam
cili merah & cili api 
bawang merah
bilis/udang kering
soda bikarbonat secubit
i biji teuur (optional)
garam/gula
kunyit utk warnakan tepung
air


Cara
bersih dan hiris nipis cili dan bawang.  ayak tepung dan garam skali. masukkan bawang, cili dan daun kucai yang dah dipotong. masukkan bilis/udang kering. kemudian masukka soda bikarbonat kalo nak rangup. akhir sekali bubuh telur kalo nak lembut. tuangkan air sikit demi sikit & kacau rata dan tambhkan perasa dan kunyit sedikit. Goreng dan hidang panas, cicah dgn sos cili atau sos mayonis.

 Bahan utama, tapi kat sini aku tak letak bilis. kalo nak letak pun blh...

 Bersih dan hiris

 kucai potong mcam ni

 tepung sukat lah ikt mana korang nak....

 My chef cilik....tengah menaip ni abg aku call, Aleesya tengah meraung nagis..alahai sedei pulak mama......tak sabar rasanya nak balik....sabar ekkk anak T_T

 Bancuh sampai tak berketul

Ok ready to eat! nyermmmmm...

komen aku -> Heheheh...sedap .... lagi pedas lagi sedap!!! 

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...