Wednesday, May 14, 2014

Alhamdulillah..yeahhh jari saya dah pulih!

Assalamu'alaikum wth

Hyee....you all ingat tak aritu aku ada post pasal aku kena elergik gatal-gatal kat jari and tapak tangan tu...ingat lagi tak..alaa....tak ingat ekk..ok lah takper..aku tepek sini link pasal post tu...click SINI

....ok ni gambar sebelum kan...


ok aritu... agak agak 28 April (Isnin)..aku pergi satu Clinik ni... Nama clinik ni KLINIK YEOW SKIN & MEDICAL oleh Dr. Yeow Heng Pat, letaknya kat area sebelah pejabat Astro Miri tak jauh dari Bintang Plaza Mall atau kalo orang sini panggil Parkson jer....

Mula-mula aku pelik jugak masuk bilik doktor ni kire dah senior la...pastu dia perlahan jer cakap and pergerakan..aku diam jer...dia tanya sakit apa..aku cakap lah bla bla bla..pastu dia kata aku kena Ekzema. Ehh ekzema tu ape.. Ekzema ni.... ten teneng.....jap ekk aku copy & paste hihihi

================================================

Dermatitis (from Greek δέρμα derma "skin" and -ῖτις -itis "inflammation") oreczema (Greekἔκζεμα ekzema "eruption") is inflammation of the skin. It is characterized by itchyerythematousvesicular, weeping, and crustingpatches. The term eczema is also commonly used to describe atopic dermatitis[1][2] or atopic eczema.[3]
In some languages, dermatitis and eczema are synonyms, while in other languages dermatitis implies an acute condition and eczema a chronic one.[4]
The term eczema is broadly applied to a range of persistent skin conditions. These include dryness and recurring skin rashes that are characterized by one or more of these symptoms: redness, skin swelling, itching and dryness, crusting, flaking, blistering, cracking, oozing, or bleeding. Areas of temporary skin discoloration may appear and are sometimes due to healed injuries. Scratching open a healing lesion may result in scarring and may enlarge the rash.
Treatment is typically with moisturizers and steroid creams.[3] If these are not effective, creams based on calcineurin inhibitors may be used.[5] The disease was estimated as of 2010 to affect 230 million people globally (3.5% of the population).[6]

BAHASA MELAYU

Ekzema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik. Penyakit ini ada kaitan dengan tindakbalas hipersensitif pada bahagian kulit, iaitu organ terbesar pada tubuh manusia.
Kesan penyakit ini pada kanak-kanak boleh dilihat pada bahagian lutut, pelipat siku, atas punggung, buku lali, belakang telinga, muka dan kulit kepala, manakala pada orang dewasa, ia lebih ketara di belakang lutut dan pelipat siku.
Penyakit ini boleh dihidapi pelbagai lapisan umur, termasuk kanak-kanak. Biasanya ia lebih banyak dihidapi kanak-kanak berusia kurang dua tahun. Ekzema adalah masalah kesihatan yang ada kaitan dengan penyakit genetik (diwarisi dari ibu bapa).

Lebih kurang itu lah maksud dier faham kan...? so kalo ikut asal aku mule kena gatal ni masa pregnant...to satu jari jer..dpt krim dr Doktor Noor..alhamdulillah baik..lepas bersalin dalam tahin 2014 ni kena balik..so aku pergi klinik Dr ......... kat Miri ni, charge RM200 sebab pakar kulit..dia kate alergik telur..dapat ubat pil anti-fungus & anti-bacteria and cream. alhamdulillah sembuh tp kejap jer...datang balik dan aku try pulak pergi Klinik ........ kat Miri jugak, dia kate bukan alergik sebab bukan satu badan tp lebih kpd chemical effect macam bawang, dusk, etc...dapat ubat cream jugak..sapu dan baik tp tak 100% padahal aku dah jaga makan and tak masak and tak membasuh. Last aku tak tahan aku try pulak yg ni sebab Boss aku punyer wife kena ni jugak sembuh... so pergi... dapat ubat rendam 1 botol, pakai belah petang atau malam jer dan ubat sapu. harga RM82.
======================================================================
Ok bermula lah iktiar aku ni.... 
 Ubat ni rendam sebelah petang @ malam jer tau 5 minit sekali

 Lepas rendam boleh lah sapu, sejuk jer rasa. Cream ni warna pink. belah pagi sapu sekali

See....bukak mata besar-besar....alhamdulillah dah boleh berperang dengan pinggan mangkuk segala...yeahhhhhooOOOO!!

Hari pertama, aku pakai cream jer....rasa sejuk jer cream..aku tak rendam lagi sebab malam tu aku letih and bnyk housework. tp alhamdulillah malam tu aku tido dengan aman sebab dah tak gatal.

Hari Ketiga, sapu cream je sempat
Hari kedua, aku sapu pagi pastu malam aku rendam 5 minit dan sapu cream pas basuh tangan.Cream tu kite tuang dalam pinggan ekk.. keesokannya dah beransur baik tak merah merah dah. pastu hari malam nye aku skip tak rendam jugak sbb sambut mother's day and birthday so letih......esok nyer tangan aku makin baik.

Hari keempat, ni kali kedua aku rendam belah malam dan sapu krim.
Result hingga kini-> Alhamdulillah dah baik 98% takde lagi gatal gatal dan kulit dah baik mcm biasa. So Klinik tu memang terbaik dan semua ni pun datang daripada Allah jugak kan. Jadi jangan lupa berdoa pada Allah mintak kesembuhan dan bacalah doa Syifa dan mintak lah dari Dia dgn penuh pengharapan yer.

Lagi satu, sepanjang tempoh rawatan tu aku memang pakai glove tp PLASTIK GLOVE yer bukan latex yg rubber tu... kalo nak buat apa apa macam laudry, memasak, mengemas, kupas bawang semua..tp leceh lah rimas....huhuhu

OK you all yg ada masalah ni yg penting pergi lah doktor pakar ekk sebab dorang tau mana yg terbaik utk patient dorang. Hope entry ni blh membantu korang yg tengah Stressss tahap .......!!!! 


Jap Jap!!! iklan kat bawah ekk...
*********************************************************************************************************
ANDA MENCARI SET BERSALIN? MUDAH, MODEN DAN BERKESAN? 
Hanya perlu Click NAWAL HERBAL BEAUTY SARAWAK
*********************************************************************************************************

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...