Monday, May 19, 2014

20.Sambal Udang Kering

Assalammu'alaikum wth

Alhamdulillah Miri hari ini hujan lebat selebat-lebatnya. kalo tak panas jer manjang nyer...aku plak sakit kepala tahap @#$%##$$....uwaaghhh.... >,< tp now dah ok lepas telan penadol 1 biji dan aku mcm biasa urut tapak kaki dan kepala baru lega.. alhamdulillah. dulu kawan aku nama dia Faizul, orang Kelantan masa zaman remaja and masa era Yahoo-massanger gittu....aku selalu chit chat dengan dia ni..kire kawan internet aku ler...dia yg pernah bagitau kalo sakit kepada, makan penadol, baca Surah Al-fatihah 7x dan tawakal, kemudian tidur innshaAllah berkesan. itulah yg aku buat setiap kali kalo kepada rasa nak pecah yang amat. al-maklumlah hubby jauh kite nak harapkan suami memang tak dapt lah kan so kenalah buat sendiri :( huhuu macam sedei jer aku ni...hahaha... so kalo mengurut atau picit kepala tu aku selalu baca al-fatihah 7x kemudian baca doa Syifa dan mintak lah kesembuhan drpd Allah. sebab semua ni pun datang dr Dia jugakkan.... alhamdulillah tengah naip ni takde dah sakit kepala....dah ringan sket....so blh la tepek satu resepi hihihi :)

Alrite semalam aku spent kan masa buat sambal udang kering..udang kering ni aku dapat drpd kawan aku yg pergi kk (kota kinabalu) awal bulan tu..since dulu aku duduk kota kinabalu hampir 4 tahun setengah jadi aku memang suke seafood kat sana sebab murah giler dan gemok gemok hahahahhaah.... aku mintak dia belikan. 2 bungkus besar aku kasi motha-in-law aku masa balik aritu yg bungkus kecik aku guna utk aku masak plak..takper lah kan blh bli lg hehehhe...

Sejarah aku belajar sambal ni....cheeewahhh... :))
ha'ah sejarah aku belajar ni daripada seorang housemate iaitu kak Yna (Ina). masa tu aku kerja kat Labuan and kak yna ni rajin memasak mcm mak kiteorang balik kerje je mesti dia dah masak sebabnya satu (1)...dia memang suka masak then lagi satu dier kerja syif so dia balik  awal dr kiteorang so dia masak ler spy tak bosan kan....dr dia lah aku tanya mcm mana buat...agaknya dia masak lagi sedap lah kan.....lepas jatuh hati dengan sambal ni aku sampai sekarang bile buat jer mesti habis cepat...mcm yg aku buat semalam....tak sampai 1 hari dah habis...siap kakak ipar aku bawak pergi outsation lagi sbg bekalan...alhamdulilllah suke nyer bila org lain heppi dr hasil air tangan kite kan :)

Ok lah ni resipi dier ekk...blh adjust kot kot nak tambah apa-ape mcm petai ker...jering ke..kacang tanah ker...

Resipi: Sambal Udang Kering
Sumber: 2008-2009 drpd housemate tersayang kak Yna

Bahan-bahan
5-6 biji bawang besar
4 sudu cili kering yg dah direbus dan dikisar
4 sudu besar sos tiram
6 sudu besar sos cili
3-4 biji cili api
1 mangkuk udang kering direndam
1/2 mangkuk ikan bilis
1 cawan minyak
garam, gula
2 inci belacan yang dah dibakar

Cara-cara
Mula mula, udang kering yang direndam hendaklah di tumbuk halus dan ketepikan. Potong dadu bawang besar. Resepi ni perlu banyak bawang besar yer.

Panaskan minyak, masukkan bawang besar dan masak hingga layu. Masukkan cili kering dan udang kering, serta belacan. Kacau rata. kemudian masukkan sos tiram dan sos cili. Kacau lagi & biarkan bertukar warna menjadi kecoklatan gelap, baru masukkan garam dan gula. Sementara tu, goreng bilis dalam kuali yang berasingan hingga garing. Kemudian angkat dan tos kan sekejap. Kemudian masukkan ke dalam kuali udang kering tadi. Kacau lagi hingga masak.Kalo nampak macam kering tambahkan lagi minyak sebab gorengan memang perlu banyak minyak & siap...


Bahan-bahan: Bawang besar, udang kering, belacan, cili api, cili kering




Nyemmm........ tak sabar nak ngapppp!!!! bismillah dulu la....



Komen aku -> Sambal udang ni memang sedap, boleh makan dengan salad, timun, roti atau aper jer. makan sambal dengan nasik sahaja pun dah mencukupi.. really recommended! thanks kak Yna....love u till jannah.. ameen


No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...