Saturday, May 3, 2014

17.kek lapis cheese kukus

Assalamu'alaikum

Pagi-pagi aku nak belanja sebijik kek nih..baiknya aku....nah amek kau!! Mcm tak ikhlas je kan...heheheh....

Saje jer lah gurauan pg hari...baru lepas subuh ni...ceriakan diri dulu sebelum nak hadapi perjalanan hidup utk harini..uer dakkk?

Okkay ni resipi aku nak share


Resipi: Kek Chese Kukus
Sumber: Pelbagai


Bahan-bahan

Untuk kek
1 cawan tepung gandum, 3 sudu mkn koko serbuk, 1 cwn gula halus, 2 biji telur, sedikit esen vanilla. Secubit garam. 1/2 cwn air yang mendidih, 1/2 cawan minyk@minyk jagung, 1 sudu teh soda bikarbont, 1/2 teh baking powder

Cara;
Pkl telur & gula hingga kembang, masukan tepung, garam, esen, air dan minyak. Kemudian masukan soda bikarbonat dan  baking poder. Dah sebati biarkn rehat.

Dlm mgkuk berasingan sediakn lapisan cheese pula


Bahan-bahan

Cream cheese philadelphia @ape ape je jenama asalkan Halal, tepung sesudu mkn, gula 60gm, telur sebijik, air 1 sudu makan. Putar semua. Letak esen sikit bagi mengelak bau hanyir telur.

Ok... dah panaskan pengukus, adunan kek kite bahagikan kepada 2

Mula-mula lapis kek 30 minit. Kemudian dah masak sambung lapiskan adunan cheese selama 25 minit & kemudian lapis lagi adunan kek 30 minit hingga masak..siap!

Jgn lupe tutup loyabg dgn kain atau aluminium foil size 8"

**note
Kek ni x tinggi sgt tau kalo nk buat tinggi n bnyk sket blh double adunan kek. Slmt mencube ;)



Komen aku → Tekstur kek ni lembut cuma rasa cheese dia kurang lemak. Mungkin sebab dia kukus tp sedap la. Boleh cuba k korang :)

============================================================
Saya ada menjual SET BERSALIN produk NAWAL HERBAL BEAUTY di http://www.nawalherbalbeautysarawak.blogspot.com/


No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...