Sunday, February 9, 2014

02. MICKEY MOUSE NUGGET



Assalamualaikum wth..

Hi....salam Isnen semua...harini jugak adalah hari ulangtahun kelahiran abang aku Zaini atau Edy....happy birthday ! Untuk yg ke 34 okkay...aku doakan abang aku ni dipanjangkan umurnya, dimurahkan rezeki dan sihat selalu. Bile lah agaknya abang aku ni nak kawen...girlfren pun takde...opppsss...entah entah dah ada calon kot...hehehehehe
...abang aku ni dah banyak sangat berkorban untuk family. Dari umur belasan dah kerja and sara kami sekeluarga. Yerlah arwah ayah kan dah tua mak pulak suri rumah masa tu. Adik beradik pulak ramai. Abang aku ni sampai sekarang jd org harapan keluarga. Semoga Allah sentiasa memberi kesihatan yang baik untuk dia. Ameen


Ok...untuk resipi kalini, actually semalam lg nak post tp sebab aku dah ngantok sangat aku x dpt lah nk buat kan....resipi ni aku dapat dr hasil google dr blog akubukanmasterchef. Solute giler dgn dia nih sebab nya dia lelaki duduk kat Jepon pastu teror masak. Naik segan aku dibuatnya...aku pandai aper jerlah...huhuhuhu

Sebenarnya aku buat ni sebab utk si kecik Aleesya heheh..maklumlah aku ni memang cerewet sket bab makanan utk anak aku ..boleh jer kan beli nugget kat cold storage mane mane supermarket tapi aku lagi suka buat sendiri. Selain  rasa puas aku pn dpt tingkatkan skill, tambah ilmu memasak dan yg penting aku sendiri yg masak utk anak aku yahoooo...ok ok dah panjang aku berleter..meh kite tengok resipi nyer pulak..



Resipi: Mickey Mouse Nugget
Sumber: AkuBukanMasterchef


Bahan-bahan

3-4 ketul boneless chicken (isi) tp aku pakai 2 jer
150g tauhu
Sedikit lada sulah
Sedikit lada hitam
Sedikit garam
2 sk baking powder
1/2 biji telur
2 cawan bread crumbs

Utk coating
2 cawan bread crumbs
3 biji telur




 ♡ mula mula bersihkan ayam dan potong kecik kecik


 ♡ 150g tauhu dicincang...tp ni berat dia 200g so aku campak je semua


 ♡ 2 cawan bread crumbs


 ♡ Ayam yg dah dipotong kecik kita masukkan dalam blender. Sbnrnya guna food processor tp aku pakai ni jer..tp kene masukkan sikit demi sikit and hancur betul betul tau


 ♡ masukkan telur dan 2 cawan bread crumbs

♡ jangan lupa masukkan garam, baking powder, lada sulah dan lada hitam... aku bubuh kunyit sikit hihihi


 ♡ ramas ramaskan spy rata


 ♡ dah sebati bolehlah dicanai...aku pakai acuan mickey mouse..
Hehehe. Kemudian celup dlm telur dan salutkan dengan bread crumbs. Ulang langkah ni 2 kali kalo nak tebal tau

♡ taraaaa.... aku simpan dlm zipper bag spy senang nak menggoreng nanti.. yg bentuk bulat tu sebab bread crumbs aku dah habis lah.....kena lah tangguh lg...huhuhu


Ok dah sudah.. hasil utk 2 ketul isi ayam ni aku dpt hasilkan dlm anggaran 20-25 biji or 30 kot....sebab x kire...hehehe


Komen aku→ Part yg paling aku suke...ok nugget ni rasenye sedap..tp kalo nak canai tu jgn nipis sbb kalo nipis isi dia keras sikit kalo tebal pulak isi dia lembut mcm nugget kat kedai tu. Aku punya ni yg bentuk nugget mickey tu aku letak tepong jagung kat keliling acuan takut melekat. Tp agak keras ker rangup ekk mcm tu laa....

Ok itu je utk nugget ni...korang kalo nak cube buat lah...heheheh..

Assalamualaikum.... ; )

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...