Wednesday, June 10, 2015

Pendidikan anak - Untuk Aleesya

Assalammu'alaikum wth (",)

Pagi pagi aku dapat whatsapp mesej dari member Sabahan aku...ingatkan lah apa...rupanya ada benda dia nak risik risik....tp at first kami borak borak dulu perihal mcm mcm....mcm ekonomi negara yg nilai matawang dah makin jatuh...perihal kesihatan ok ke tak...at the end dia tanya mcm mana aku ajar anak aku ...aku ehh....ajar anak aku? ohhh rupanya pasal aku ada letak gambar aleesya kat profile picture FB aku tengah duduk atas sejadah and pakai telekung sambul pegang surah Yassin...


Ni kakak tengah cuba nak belajar mengaji...sebelah tu kak Aaliaa


Haaa...gambar ni lah yang dia suka tu......


Alahai sahabat....xdelah ajar mana pun....sama je kot mcm org lain. tp since dia tanya aku sebolehnya aku cuba jawab lah kan....

kalo ikutkan, bnyk lagi tak sempurna pun, malu nak share ahhh tp inilah yg aku tengah buat since aleesya baby lagi.. selebihnya banyakkan berdoa..

jap ehhh....

screenshot conversation..


Ok bawah ni aku copy paste mesej whatsapp yg aku hantar.. so mana tau boleh jadi rujukan uooos....walaupun aku rasa segan tp takpelah mana tau boleh memberi sedikit manfaat kan...so uoollls mama/ibu/mummy/umi/mak even papa/daddy/abi boleh refer sini..... and sangatlah dialu2kan kot ada yg sudi nak tambah apa lagi untuk kita mendidik anak kite ni....




kmk = saya
nya = dia
ya = itu


"Dr baby lah kan..... mcm biasa solat..kemas bilik...lipat pakaian...masak....libatkan dia


Pastu...sllu ckp dgn dia hari hari tiap pgi,mlm,time solat benda simple pasal benda baik.....

Contoh

Malam....
Sblm tidurkan.... mungkin nya (dia) tgok tv dulu, pastu ckp lah ehhh kakak nak main tak...atau baca buku....budak komfom ckp nak nak...esply main.....so JoM......lepas main konon2 ambik buku x kisah bku apa....konon kita baca....budak kompom menympuk ehh mama apa tu....buku jer....dia akan kacau...so kita start lah ambik buku kartun ka...apa pa jak la...buku doa ka....majalah ma&pa ka....dia akan minat

Before tu....kamk (saya) risau pasal dia suka hp 2 bln lpas....so kmk(saya) nekad boikot.....kmk (saya) transfer minat nya ke hp to storybook/mainan.... tp pelu korban...sendiri x tgok hp, kartun video, games, kamek (saya)delete. mlm off hp (1minggu), minggu 2 nya (dia) dah sik (tak) ingat phone until now never ask where is my phone and xda minat dah..alahmdulillah 😃

Continue...
Bila nya (dia) dah bosan atau penat main/bc buku, ckp lah jom tidur.....kadang2 klo bby menyusu, xyah ajak baring, dia tgok mama nya baring pon dia dah nak join sbb nak nenen.....

So dr sana kamek (saya) akan ckp...ok before tidor baca apa.....doa..... baca lah doa tidur dan makna..slu kmk (saya) ckp "ya Allah kakak nak tidur,jaga lah kakak. ameen"

Pastu bc al fatihah sama sama wlupn mulanya x pandai and ajar satu2. Scr x langsung time dia duduk sorg kadang2 dia baca al fatihah sorg diri wlupn x smpurna contoh

Iya ka naq budu.....middin.....tp kita sure ya (itu) Al fatihah kan....

Pastu....dah settle doa, kmk (ajar) ajar nya (dia) salam tangan and say "kakak mintak sorry"...ok mama pun mtk sorri

Assalammualaikum

Then tidur

...secara x langsung, bila kita marahkan anak, ank datang kat kita salam and say kakak mtk sorry mama..... (asbab nya (dia) dah faham apa tujuan sorry ya (tu))

Pagi.....as usual, bg salam dulu...then baca doa bangun tidur and terjemahan contoh "ya allah terima kasih hidupkan kakak dr matikan kakak"'...and kmk (saya) akan tnya sekarang kakak hidup kah mati?'..dia akan jawab hidup..smlm...mati....sapa yg hidup kan.? ALLAH....yg matikan...Allah....baik tak Allah....Baik....

Oh ya, masa baby tidur, kmk (saya) amal baca ayatul kursi, 3Qul,surah al insyirah dan doa bahasa melayu n tiup ubun2

Then apa lagi ya.....ohh maghrib memang kmk (saya) khaskan utk mengaji,solat

Kmk (saya) akn baca quran, otomatik aleesya ikut, so nya (dia) baca lah yg apa d baca kita yg ujung2 perkataan mcm kun,middin,ala,....kadang2 nya (dia) baca alif ba ta pakai muqaddam atau iqra', solat wlupn x complete tp dia tau tertib rukuk sujud tadah tangan say ameen, allahukabar yg basic2 tu

Pastu, lepas mandi practis kan dia wuduk, mula tu kamek (saya) wuduk sendiri x sangka dia ikut

Smpi skrg lps mandi automatik dia wudhu...paling comel basuh telinga lah...

Sampai kadang dia yg ingatkan kamek (saya) ambik wuduk

Satu lg, kalo solat d masjid kah, singgah solat tu..bawak jak anak....biar terbiasa.....so ckp lah ni rumah Allah...kadang kdg dlm kereta dorg sllu bgtau mama mama tu rumah Allah...

Mcm bru bru ni kamek (saya) singgah masjid kundasang, nya (dia) join....tengah azan nya (dia) berak.....so kmk (saya) solat sementara kakak cebok kan dia...lepas kmk (saya) solat kmk (saya) ckp jom masuk kereta, dia xmo sbb dia ckp dia blm solat tadi....so nak x nak bawak dia semula masuk..siap cri mana telekong dia...mana sejadah pink dia......amboi....

So pringatkat awal terapkan/ajar tauhid dulu..xyah yg berat2 yg basic2 ja...kaitkan semua dgn Allah....mcm burung ka....

Skrg dia dah pandai sebut 3 nabi, nabi suman (sulaiman)siap eksplen binatang kambing ular....paling feveret nya nabi sulaiman, nabi ismail and nabi daud alaisalam.(alaihisalam)

Mcm tu jak la....doa masuk dan keluar tandas, makan tangan mana, masuk tandas kaki mana, kadang dia nak langkah tandas pandai stop kalo kaki nya salah...ehhh salah mama...

Itu jak sen...mak aiii panjang nya mcm apa jak crita ni......hahahhaahhahaha...

nti klo ada penambahan kamek (saya) share.....sori susunan cerita bertaburan..... yg penting Doa Doa Doa...time masak doa selawat3x, doa inna aktoina........sebutlah doa apa apa mcm lembutkan hati....zikir jugak time nak kasi tidur...pasang mp3 baca quran pelahan2 masa mlm......mcm tu lah....


Blm sempurna pon lg..jauh lg perjlnn hidup ni......tp better dr rebung kan.....kita yg corakkan dorg.....tp jgn sekat kalo dorg nak main...bg ketawa manjakan dgn kasih syg sllu 

Allahualam..moga Allah redha perkongsian ini. Ameen"


Kesimpulan
Semua mak mak, bapak bapak kat dunia ni nak anak dia jadi baik kan. so mulakan dari sekarang. jgn harapkan anak terus baik, tapi cuba didik dia dgn diri kita sekali dididik. aku akui aku pun masih bnyk kekurangan, in term of penjagaan anak sbb siang kerja so memang harapan utk tengok tengok kan si kakak ni bergantung sepenuhnya kat kakak aku. dia yg jaga, mandikan, makan si kakak di siang hari. kena rajin lah sikit, buat reseaarch, dekati org yg baik baik, kena banyak membaca perihal keibu bapaan dan yg penting DOA kita untuk anak kita dan org sekeliling. sbb anak anak kita akan berhadapan dgn org sekelilling jugak. Allahualam

Semoga semua kita sentiasa di dalam lindungan Allah. Ameen YRA. 


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
اسلام  عليكوم....
بسم الله الر حمن الر حيم.......

BUAT KAUM HAWA

🐣Dari tak pakai tudung,
Mula memakai tudung,
Dari tudung singkat,
Mula labuhkan tudung,
Dari labuhkan tudung,
🎊Mula melabuhkan lagi dan lagi.
Dari tangan terdedah,
🐝Mula ditutup baju lengan panjang,
🌼Dari ditutup dengan baju,
🐢Mula pakai sarung tangan
Dari kaki terbuka,
Mula tutup biar tak terdedah.

🍄ingat senang ke semua tu?
ingat mudah ke nak tempuh semua tu?🍄

Belum lagi tempuh cacian orang.
🎋Belum lagi tempuh pandangan sedara mara.
🌿Belum lagi tempuh kritikan kawan kawan.

Ya semua tak mudah.

Dalam perit menerima kritikan dan kejian,
NAK TAHU APA YANG PALING PERIT BAGI ORANG YANG CUBA BERHIJRAH MENCARI SEKELUMIT REDHA ALLAH?

YANG PALING PERIT ADALAH,
bila orang pandang kita baik,
Pandang kita sempurna,
Pandang kita cukup terjaga,
Sedangkan hati masih dicemari dosa dosa.
Sedangkan ilmu masih lagi tak ada apa apa.
Lagha sini sana.
Kpop merata rata.
Ikhtilat entah kemana.
Gelak tak ingat dunia.
Gedik terkinja2.
Sedangkan,

Orang ingat,
Muslimah bertudung labuh itu tinggi ilmunya.
Muslimah berpurdah itu baik akhlaknya.
Muslimah tertutup itu sempurna orangnya.

Sedih bukan dianggap begitu?
Sedangkan diri tak seindah itu.

🐣Orang yang memandang itu tak tahu.
Apa yang muslimah itu rasa.
🌿Apa yang muslimah itu tempuh.
🌼Dalam waktu2 dia mencuba.

🌼Orang itu tak tahu.🌼

Muslimah itu kadang kadang rapuh.
🌰Kadang kadang jatuh.
Kadang kadang tak utuh.
Kadang kadang menyimpang jauh.

🎋Muslimah itu kadang kadang tersasar 
🐝Kadang kadang lebih berdosa dari pendosa.
Kadang kadang terpesong dari landasannya.

🌿Orang itu tak tahu.
Muslimah itu sama.
Manusia biasa.
Ada rasa.
Ada jiwa.

Orang itu tak tahu.
💫Muslimah itu juga sedang berperang melawan nafsu dunia.
Kerana dia sedar,
Hatinya tidak sejernih yang orang lain kata.
Dia berusaha mencapai harapan orang orang yang berharap tinggi padanya.

Tabah lah muslimah.
Andai jalan itu yang di pilih.
Allah telah pun memelihara kita
Allah telah menjaga kita
Lalu, ia terpulang pada cara kita menjaga apa yang Allah jaga untuk kita

Hidayah Allah itu perlu di cari.
Bukan di nanti.
Cari sejauh mungkin.
⚓Gali sedalam dalamnya.
Lalu, bila ia telahpun di temui,
Ia juga terpulang pada diri sendiri.
Sama ada nak grab dan terus mencari redha ilahi,
Atau biarkan saja hidayah itu pergi. 

Kononnya tak cukup kuat lagi.
Kononnya nak tunggu lain kali.
Kononnya nak tunggu bersihnya hati.

Hidayah Allah itu ada waktunya.
Hidayah itu tidak menunggu kita andai kita tak pergi mendapatkannya.
Bila hidayah dah ada, 
Grab terus walau hati keras berkata,
Belum bersedia.
Kerana perubahan itu tak perlu yang secara tiba tiba.
Kayuh pelan pelan asalkan ia berjalan.
Jangan biar hidayah itu pergi tanpa kita cuba mengambilnya.
Kerna bila ia pergi, belum tentu ia datang kembali.

Hati belum sedia tak apa,
Asalkan nampak usaha kita,
🌿Sebab itu lah,
Kadang kadang
Ada juga muslimah yang memilih untuk menutup luarannya.
Bukan nak tutup dosa2 nya.
👞Bukan kerana nak meraih pandangan baik manusia.
Tapi Sekurang kurangnya,
Dia cuba menutup apa yang sepatutnya dia Jaga.
Melindungi Apa yang telah Allah amanahkan padanya.
Mana tahu, dengan kita menjaga hidayah yang Allah beri,
💧Allah beri pula kita rasa untuk mendidik hati dari dalam?
Sebab kadang kadang,
Dengan menjaga luaran, juga terdidik lah yang dalaman.
In sha Allah.
Aamiin Allahuma Aamiin..

Namun begitu,
Bila kita sudah melangkah untuk berubah,
Masih juga terkadang Muslimah itu,
Ada kesalahannya.
Ada silap langkahnya.
Ada kekurangannya.

Betul.
Manusia itu tak sempurna.
Namun jika benar perubahan itu lillahitaala,
Semua kerana Allah.
Jangan lembik!
Jangan lemah!
Bila jatuh, bangun lagi.
Bila tersungkur bangkit lagi.
Jangan mengalah.
Inginkan kan syurga,
Maka beramal lah seperti ahli syurga.
Dan yang paling penting,
👭Biar saja apa manusia nak kata.
Jangan expect semua manusia akan suka perubahan kita.
😐Deal?
Senyum.
👝Pegang dada.
Sematkan dalam diri.
"Aku lakukan ini kerana aku ingin bertemu kekasihku Rasulullah di syurga nanti. 
Aku lakukan ini kerana kasih sayang Allah yang cukup banyak membimbing aku ke sini"





No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...