Monday, June 8, 2015

Manukan Island & Sapi Island

Assalammu'alaikum (",)


Day 3
1st June 


Hi....

hari ini hari ke 6 Sabah dilanda gempa bumi. Taksiah dari saya. satu peristiwa yang takkan dpt dilupakan oleh seluruh rakyat Malaysia am nya dan Sabah khasnya. mungkin inilah kenangan paling pahit bg warga Sabah lagi lagi yg melibatkan kehilangan keluarga.

Al-Fatihah.

semoga roh mereka di tempatkan di kalangan orang-org yg beriman. ameen. Takziah kpd non-muslim yg terlibat jua

#pray4sabah #doauntuksabah #malimgunungishero

******************************************************************************

sementara tunggu kesayangan kena rawat....buku Nabi Sulaiman a.s pun bawak tau...


kakak dah ready dlm speed boat



hahah...comel kakak....padahal mama berdebar jgk sbb laju giler...



tudung pun dah terbang...




Ok arini aku nak sambung post short vacation aku kat negeri di Bawah Bayu on 30th May - 2 June aritu... utk hari ke-3 ni kami hanya pergi ke Pulan aje......itupun terlewat sbb belah pagi kami pergi workshop sebab my kesayangan injured lepas naik bukit kat Desa Farm... ohhh tidak...break shoe nyer kena tukar baru...tunggu punya tunggu sampai ke jam 11:30 so kami decide nak balik rumah homestay kebetulan kak liza call if ada singgah homestay tolong cabutkan power bank die yg tengah charge..kebetulan awan dah nampak kelabu better balik rumah angkat jemuran dulu. kang xdelah basah kuyup kan..so....yg kelakar aku dah siap masak awal pg tadi....bawak bekal...at the end makan kat homestay jugak hahahahaha....tp ok lah kan takdelah berat nak angkat kan.....so jam 12 kami gerak ke KK. tu pun dah sesak kat Jesselton...dgn parking nye yg penuh..

tengah cari parking tetiba ada sorang mamat ni tegur, mau pigi pulau ka boss?? abg aku beriya ckp ya ya....kami ada sediakan pengangkutan boss kalau mau...murah sak....mau kah boss...abang aku jawab, aaaa boleh boleh..aku perati jer abang aku...hissssss sembareno jer....kang dia charge mahal kang.....

tp since kami lewat dah...kmi pergi jgk lah kat pondok car wash tu tengok pakej dia...dia punya explanation mcm mcm siap bgtau kalo beli dari dalam xde discount mcm dia bg... kami ni ye ye je.....ada pakej 1 pulau, 2 pulau, 3 pulau dan 4 pulau...tak silap mcm ni

1 pulau RM250
2 pulau RM300
3 pulau RM350
4 pulan RM400

ni pakej kalau kita nak group kite jer xde campur dgn group lain dan kite xyah berbaris nak tunggu turn dorang akan bawak terus ke pulau... dan if kami ambik ni dorg bg discount... ni tak termasuk FEE masuk pulan RM3 per head kalo dah sampai sana.. and NO MEAL. sbb yg ada meal dah closed sebab dah jam 1 petang.. so aku tak dpt nak buat perbandingan harga in term of pakej ke, perhead ker....ada jugak yg per head WITH MEAL RM130 aku dengar.. so kami ding dong ding dong, decide ambik 2 pulau jer..nak ambik  3 atau 4 mcm tak larat lagipun bawak aleesya kan...lagipun masa dah suntuk mcm rugi pulak..aku decide ambik 2 pulau jer...so dpt RM300, tolak discount jadi RM250 + GST RM30 so total RM280.00


pejam mata je lah kan sebab memang nak bercuti ..... bila masuk hall utk beli tiket tu tengok eh ehh xde lah crowded sgt..tp tengok ticketing tu mcm berebut jgk nak dptkan customer...nasib we all dah...so kami tunggu kejap kat jeti, pastu dah kena panggil....woaaahhhhh.....ni first time utk abg aku dan kakak aku and jugak aleesya....cepat cepat pakai safety jacket, sempat pegang phone and paling penting pelok aleesya kuat kuat dan baca doa dan berzikir...aku dengar aleesya mcm nak nangis tp tak....dia membebel takut kot..aku zikir jer kat telinga dia n ckp see bnyk fish dlm air...dlm 15 minit mcm tu we all dah sampai...

Subhanallah...cantiknya....memang Woww!! lah Pulau Sapi....airnya jenih kebiruan, ikan kelihatan di dalam lautan, suasana damai dan tenang, pelancong pun ramai.....oooooohhhh bestnya...mulanya kakak tak nak pijak pasir...sbb dia ka penggeli...tp perlahan lahan lah kan pujuk dia...silap aku satu jer....ade ker g pantai aku pakai skirt...lupaaaa laaa....apa lagi mandi pakai skirt hokkay....

lama lama aleesya pon haaaaa....xmo stop dah main air..nak pergi jauh jauah ke dasar lgi....ishhh x molah...mama bukan reti berenang pon.....kalao papa ader takpe lah kan.....

kami amek masa yg lama kat Sapi Island, sbb memang cantik...ikan dia kalo kite p masuk dlm laut tu, ikan tu p dekat kite...tapi tak dapat tangkap la.... aku duduk je dlm air cari tempat yg teduh sbb cuaca panas terik.... agak gak jam 3:30 kami beralih ke Pualau Manukan pulak. masa dlm boat aleesya nangis sbb masa masuk boat tu kakmaz yg bawak dier...dia mana leh berenggang dgn aku...apa lgi membebel dia dlm boat....dlm 7 -10 minit kami dah sampai....

wow..wow..jambatan kat sini lg panjang...pulau nyer pun nampak panjang pantai and lagi luas...chalet pun bnyk tp x pasti utk apa....mabe utk event kot..... ikan kat sini besar besar tp bila kite dah sampai kat pantai a bit upset sbb air dia x sebersih pulau sapi.. kire OK OK jer lah..airpun panas..nak komen bnyk pon  tak dapat sbb ni first time datang kan so nak bandingkan dgn pulau lain pun tak berani...cuma utk aku, aku lebih prefer Sapi Island compare to Manukan....

So kami tka stay lama kan manukan since akupun tak main air sekadar basahkan kaki jer.....kakak pun dah tukar baju kat sini....kami decide balik jer lah.....so kami terus balik rumah....malam penat tido..tp kakak aku gagah nak gi 1 Borneo..akupun taknak tinggal sorang diri......baik aku join wlupun ngantok.....

Zasssssss........

dah sampai Sapi Island....

See....fish.....






Sebelah ni bnyk batu batu kecik so kaki agak sakit nak pijak tp ikan besar besar dan warna warni ikannya....

hampeh....bola ni bocor....


berjinak jinak nak pijak pasir




Haaa sebelah kanan jambatan kalo dr jeti ketibaan...ceiii....takde batu...sini lah aku main....dan bawah pokok tepi sikit aku duduk berenda,,,,bukan berenang hokkay....


bajet paling comel...... ^,^


kenapa aku xde gambar mcm ni dgn kakak....jeles arrr....


 alamak...

see....makin jauh dia main...

 abaikan skirt yg cantik tu... T_T

 happy OOoooo....

serius budak ni nampak lapar...nasib lah ada biskut ni....


 taken by: boboi.... cantikkan...

 dalam speed boat



kat Manukan Island...abg aku snap....kami tak perasan pun natang ni...


Dari Manukan Islan to Jessleton Point.....tak sabar nak balik mandi ,.........masa ni kami yg last...tp berlumba lumba kami jgk yg sampai dulu....haahahahah.....org belakang tu asek syiok sendiri jer.... hihhii jgn mare....




...the END....




No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...