Thursday, June 4, 2015

Panduan Buat Passport ke Brunei, masuk ke Sabah dari Sarawak

Assalammu'alaikum wth (",)


 cinonet punyer.....kat belakang aleesya tu aku tengah mencangkung dok tahan dia dari tumbang....huhuhuhu.....


 .. ni pon aku nak tanjuk ker....saja nak bgtau senang sket letak dlm ni...warne PINK sbb aleesya kenal warna pink jer....

kat dalam tu semua resittt.....ok nanti try share belanja semua utk 4H3M.... utk passport holder ni aku beli kat www.nile.com.my murah jer RM12 pas discount!


Tanpa dirancang, aku, kakak aku dan abg edy and boboy berdesup ke Sabah on 30th May...ni semua pasal ofismet aku yg tetiba ajak....teringat plan asal kami sekeluarga nak pergi march tp tak menjadi atas sebab tertentu..memang setahun jugaklah plan tp tu arr kite hanya merancang kan... so bila ofismet aku ckp cuti ni dia p KK and ajak aku...aku pon terus JOMMM!!!

tapi alamak pasport aku takde..dulu adalah passport group tp mana blh pakai kan...takpe lg ada seminggu utk aku buat utk aleesya sekali..

so esoknya...pergi imegresen cepat cepat.... ni prosedure buat passport utk ke Brunei sahaja. aku ulang Brunei sahaja!

Bayaran RM50 tak kire kecik atau dewasa atau warga emas! (mak aku time buat ni umur 60 tahun), aleesya pulak 2 tahun 5 bulan

1) amik number giliran kat bahagaian PASSPORT
- utk budak, sediakan 1 salinan surat beranak, dan satu salinan IC ibu dan gambar passport (kedai luar) dgn background putih

- utk dewasa, 1 salinan kad pengenalan sahaja

2) dah dpt number giliran, tunggu
- pergi kaunter ikut giliran, yg dewasa akan amik gambar kat situ siap siap dan tandatangan
- utk budak, budak perlu tandatangan jugak (comel sgt hihihihih)

3) bayaran
- lepas dah pergi kaunter tadi tu, tunggu giliran utk bayar. dorang akan panggil nama kite

## passport akan siap dlm tempoh 3 hari bekerja. sila bawak surat beranak anak atau MyKid, I.C utk org dewasa dan tidak boleh berwakil kan ketika ambik passport kecuali bayi 0-24 bulan

## beli passport holder spy passport tersimpan rapi, ada jual di kaunter tuntutan passport harga RM5 jer...tp aku dah beli online yg lbh efesien konon....

ok siapp!!!! boleh dah jalan memana!! Brunei jak pun

utk passport antarabangsa charge ialah RM150 yer!! mahal sket.. valid utk 5 tahun!

...next entry.... tunggu....

*******************************************************************************


No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...