Wednesday, June 24, 2015

74. Ikan Tongkol panggang

Assalammu'alaikum (",)

Haaa....kat bawah ni menu kegemaran mak aku...dia suka tu nak panggang/bakar ikan tongkol selain drpd masak kari. kalo msak kari pun sedap. ikan ni isi dia lembutkan. tp kena pilih tongkol putih. kalo beli tongkol merah, nanti lepas makan kita rasa gatal. itu yg mak aku katalah. so arini aku nak post mcm mana mak aku panggang ni. kacang aje....takyah pakai pan grill pon boleh. kalo ada tempat pembakar tu boleh jer nak bakarkan. since kami takde pemanggang ajaib...so mak aku guna lah cara dia..tp sebagai tanda menghargai jasa mak aku, dan hadiah menjelang raya ni, aku dah beli pemanggang ajaib +PLUS periuk stainless steel sebanyak 5 unit kot tak silap. kebetulan ada offer murah giler sehingga 90% di Lazada. tapi sayang aku lupa nak guna voucher...voucher yg aku dpt sblm ni pun dah expired. maklum lah kurang alert....so nanti kalo barang ni dah sampai and dah boleh guna blh ler post post manje kan hahahahaha....padahal org lain dah lama ada kot...aku baru jer nak membeli....


ok ok berbalik pada ikan tongkol panggang ni, cara nya ialah:

Bersihkan ikan hingga bersih. kalo ada telur nye beruntunglah kan. Lumur ikan dgn Garam. boleh jugak ditambah kunyit kalau nak. tp mak aku pakai garam sahaje. perap sekejap. ambil kuali, masukkan sedikit sahaja minyak dan laraskan api paling perlahan. letakkan ikan ke dalam kuali. tunggu dan balik balikkan hingga masak. Siap. senangkan????

Tapi kadang kadang berasap dan minyak mereicik sikitlah.

Untuk Cicah kicap nya pula, aku biasa buat ala-ala johor punyer.

Bahan-bahan
5 biji cili api
2-3 ulas bawang putih
2 sudu gula
Kicap manis & kicap masin ikut suka
Jus Limau

Tumbuk semua bahan kecuali limau dan kicap. kemudian tuang kicap ke dalam lesung batu dan gaulkan rata. jika nak ada rasa masam masam manis, tambah jus limau. Siap utk dimakan...daaaaa.




No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...