Monday, August 18, 2014

Kebunku: First entry Berkebun

Assalamualaikum ♡♥

sebenarnya tak layak aku nak letak tajuk projek berkebun. sebab nya baru je nak start. nak post entry pon macam segan jer nak share. tp bila fikir balik xpelah mana tahu rezeki Allah nak kasi apa yg aku dan mak serta adik usahakan ni akan berhasil. sekurang-kurangnya aku blh ingat balik perit jerih kami nak memulakan projek ni. alaaa......kalo nak dibandingkan dgn org lain, jauh sesangat kot apa yg aku buat ni. teringat dulu masa kecik kecik aku dan abang kakak selalu pergi kebun bapa. naik perahu siap berkayuh takde bot. kalo naik bot pun tumpang pakcik yg ada bot. tp jarang la..pastu masa kite ambek nak sampi tu dlm satu jam setengah. redah hutan and kalo ada bot org lain bertembung nanti perahu kami dipukul ombak dek kerana dorang lalu tadi. tp aku xde lah berkebon sangat. aku suka ikut dan tolong sikit2. biasalah masih budak. nanti aku perginya menyanyi atas pokok yg dah ditebang dan dibakar. besar besar tau batang pokok. seronok sangat. masa tu bapa bnyk tanam pokok nanas,.kelapa, keladi, keledek, ubi dan mcm mcm la. ikan pun senang je nak dpt....tp lepas beberapa tahun bapa pun dah tak sihat sehinggalah bapa meningga dunia. tanah tu pulak org lain dah ambek. sedih tp tak dpt nak buat apa masa tu. bukan tanah bapa je tp semua pemilik. skang ni syukur alhamdulillah ade jugak tanah aku sikit tak besar mane pun tp blh dijadikan kebun buah-buahan. so aku kire dah nekad la ni akan cuba usahakan dgn bantuan adik aku mong dan abang yg lain utk bersihkan dulu. tak ketinggalan emak aku..aku nampak emak seronok dgn semua ni. sekurang-kurangnya dpt mengimbau balik kenangan zaman mak kat kebun dulu dulu. sampai mak pernah cerita bawak perut memboyot sbb berkebun and beranak pun ada....


so aritu, aku beli benih dan tanah kat kedai kita panggil kedai Kenyalang. kire kedai nurseri lah jugak. utk semaian permulaan ada sayur, buah dan bunga. tp sekarang aku dah pindahkan ke kebun. mcm terlalu awal sangat aku pindah kan..tp tengoklah hasik nye dlm minggu ni. harap tumbuh dgn jayanya. so sekarang aku tengah buat research kekonon nak jd petani amatur cewahhhhhhh....amatur lah sangat (mata kelip kelip tangan kat bahu ; p)

at least aku ada ilmu...sapa suruh masa sekolah tak blaja sesungguh....huhuhu


....nampak sangat ilmu aku cetek...mana ade org tanam jagung mcm ni...tp aku buat...sebab aku nak test...boleh hidup tak kalo buat mcm ni. lg satu tanah kami blm dibersihkan lagi time tu....aku dgn rasa tak sabar tanamkan dulu ;)

 nampak gaya dah mula tumbuh...


..ni pulak kami beli benih pd 17hb 8, 2014 ahad iaitu semalam.....ni benih longan ada dua buah pokok satu jenis pendek je pokok dier. harga RM35. satu lg jenis tak pendek kot aku lupa tanya, harga RM18. pastu satu tu durian putih RM25 dan last tu rambutan RM18 jugak... petang nye terus tanam...yg menanam adalah adik aku, emak dan abang mail. semoga Allah berkati mereka wahai tumbuhan ini.


ni pulak bkn kebun kami yer...ni nak sampai ke kebun kami...cantikkan..tenang jer.....aku suka snap !

ok berenti jap kite solat asar dulu.....-
-
-
okeh sambung balik

ni hari ke-6 semaian aku....makin meninggi dah

my model...emak x sedar aku candid heheh....

nampak belum kemas lagi kan. maklum lah kawasan baru... 16.8.2014

kakak aku nak sediakan tapak utk tanam cili... gambar nanti aku snap...lupa pulak


emak kate....cepatlah tangkap gambar and hantar kat anak dia yg tersyg. adik aku ler tu....ok mak !

kesian si merah...kereta terperoq...ape ek dlm bahasa melayu..tersangkut kat lopak air sebaik sahaje sampai. sbb semalam nyer hujan.... nasib baik ada adik and abang dollah and abg mail tolog settle. lepas dr tu aku mandikan dia sampai berkilat ;)

best nyer...... rasa xmo balik jer..tenang je kan..


haaa.....penuh bonet....!

alrite tu je setakat ni...next perkembangan kenalah tunggu kan...bnyk aku nak kena buat ni. tapi takpe...perlahan lahan.... janji kite enjoy yeahhhhhhh......jumpe lagi !

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...