Wednesday, July 2, 2014

Bubur Pedas (Makanan tradisi Sarawak)

                 Assalamu'alaikum wth




ok bubur pedas ni sebenarnya bnyk campurannya. makin bnyk makin sedap. utk bahan bahan refer bawah ni ekk. tp aku x follow bahan yg kakak ipar aku msk ni sbb yg atas ni x ckp complete lg. so aku google resipi complete lah ekk... 

-
-
-
-

Bahan-bahan
Sumber dari : mesra.net & dr bahan yg kami buat ni

1 bungkus rempah bubur pedas
1 biji keledek (saiz sederhana)
250g udang (blh ganti dgn udang atau daging)
3 batang kacang panjang
1 biji terung panjang
sedikit udang kering
1 batang serai
sedikit suun
3-4 apang jagung
sedikit daun cekur manis
2 helai daun kunyit
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
2-3 cili merah
1 cm belacan
cendawan hitam
sayur lemidin
kulit lembu pun blh
tauhu kering
santan




Cara-cara

Tumis bawang merah, bawang putih, belacan, udang kering, dan cili yg dah ditumbuk halus. setelah naik bau, masukkan serai, rempah bubur pedas dan air. masak hingga mendidih. masukkan udang dan kesemua sayur-sayuran. masukkan santan dan serbuk perasa lalu renih kan hingga masak.





Komen aku→ aku memag suke ratah bubur pedas ni. nama je pedas tp x pedas pon hehehe.... bg org sarawak ni mmg makanan kegemaran ramai org kan kan kan????? selamat mencuba :)






























No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...