Tuesday, May 19, 2015

70. Pau Gebussss

Assalammu'alaikum (",)

Hi

sorry baru nak post resepi pau... sangat tak effisien kan...salamat pok...
aku tak reti sangat buat pau tp yg ni menjadi jugak lah cuma tekstur belum lembut sangat sbb nye penat arrrr nak membasuh tepung ahhahaha....mengguli laa...ok ni aku amek resei dr MyResepi

Bahan Bahan
500g tepung pau
80g gula kastor
2 sudu teh yis
2 sudu teh double action baking powder TAPI aku tukar dgn SUPER BAKE
200 ml air suam (ikut keadaan tepung, tuang sikit sikit)
3 titik pewarna (option)
20 keping kertas
80g shortening (aku x pakai ni)

Cara-cara

Satukan gula, yis dan pewarna dalam air dan gaul perlahan
dalam mangkuk berasaingan, satukan tepung pau, SUPER baker (baking pwder) dan shortening. tuang adunan yis ke dalam tepung perlahan-lahan sambil menguli  selama 15 minit atau x melekat di tangan

Ambil doh dan buat bulat bulat timbangkan seberat 40g. canai doh dan letakkan inti kesukaan anda. susunkan ke dalam acuan atau loyang dan biarkan 1 jam dan tutup loyang. blh jugak letak dlm acuan. jgn lupa letak kertas di bahagian bawah pau

Didih air dalam periuk kukus dan kukus pau dgn api KUAT selama 10  minit. alaskan kain dibawah penutup periuk kukus bagi mengelak wap jatuh pada pau. awas! jgn lebih 10 minit dan terus angkat pau.


 Buat sikit je kebetulan pagi tu adik ker abang ekk beli kuih muih banyak sangat....oohh yer adik!!!

 Super Bake beli dr FB, harga tak silap RM35 termasuk post...lupa dah. Pernah buat donat guna ni..



 aku tak letak pon dalam acuan.....asal ada ajer....



Panas panas....

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...