Wednesday, May 6, 2015

66. Marinated Arabian Chicken

Assalam (",)

Haritu nampak kawan pos kat fb beliau rempah dari arab saudi. Sbb husband die org sana. Aku cecepat beli n pergi rumah dia time kerja...since cuti labour day aku dah marinated kan dr semalam lagi. Spy terasa perapan tu. Dlm gambar ni yg di snap sikit je ade lg yg lain tengah tunggu masak.aleesya pon makan..sbb ayam dia lbh lembut jadinya

Aku beli yg Seasoning & Spicy. BbQ pulak aku x beli. So cuba alhamdulillah habis dimakan sekali jalan......

Hahaha kebetulan ada sepupu datang mmg rezki dorang lah kan.

Selain tu aku jgk masak ayam goreng rempah, nasik lemak hijau, sambal nasik lemak dan pau gebu

Tp aku share one by one lah yer resepi. Ala sesimple yg blh je. Uolllss lg teror kan


·······Orite ni resepi········

Bahan bahan
°°°°°°°°°°°°°°°°
. 1/2  kilo ayam (bahagian paha & wings)
. 2 batang serai
. 1 inci halia
. 3 ulas bawang merah2
. 2 ulas bawang putih
. Sedikit garam
. Gula (lupa nak bubuh)
. Serbuk rempah arab

Cara
°°°°°

Kisar semua bahan kecuali rempah. Kemudia lumur pada ayam yg dah dibersihkan. Kemudian lumurkan pula rempah arab. Rasakan sedikit ok ke x kamasinan nya. Tutup dgn plastik wrap dan simpan semalaman dlm peti ais.

Esoknya bakar pd suhu 180° sehingga masak. Tp sebelum tu lumur dulu dengan minyak zaitun dipermukaan ayam. Selamat mencuba :-)








_________________________________________
๐Ÿ“ŒJika kita terasa nak melakukan satu maksiat, maka bacalah doa ini, nescaya Allah akan masuk kan kedalam hati nya benci kepada maksiat serta cinta kepada kebaikan

ุงู„ู„ู‡ ู…ุนูŠ ุงู„ู„ู‡ ุญุงูุธูŠ ุงู„ู„ู‡ ู†ุงุธุฑูŠ ุงู„ู„ู‡ ุญุงุถุฑูŠ ุงู„ู„ู‡ ุดุงู‡ุฏูŠ ุงู„ู„ู‡ ู‚ุฑูŠุจ ู…ู†ูŠ

Ejaan bahasa Melayu..
Allahu ma'i
Allahu hafizi
Allahu naziri
Allahu hadiri
Allahu syahidi
Allahu qaribun minni

Maksudnya...
Allah bersama ku
Allah menjaga ku
Allah melihat ku
Allah ada bersama ku
Allah menyaksikan ku
Allah dekat dengan ku

Baca apabila kita terasa ingin melakukan maksiat, apa2 saja maksiat atau perkara yang di larang Allah

๐ŸŒนHabib Umar Bin Zein Bin Sumaith ๐ŸŒน

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...