Wednesday, February 4, 2015

58. Nasi Beriyani Ayam

Assalammu'alaikum (",)

Hy olll....buat aper tuhhh...
eh ehh...tengok godek resepi ekk...hihii

anyway hope u olls semua sihat waalafiat hendaknya, bahagia dan gembira disamping insan insan yang tersayang...

utk minggu ni....maksud sy ahad lepas lah arini Rabu...sy plan nak masak Nasi Beriyani. inilah first time aku buat...eh ehh kejap aku kejap saya aku ni....ape kes ni..huhuhuhu sorry lah ekk kalo bahasa aku kasaq no...aku suke yg simple dimple jer ni janji korang blh paham hihihi

lepas balik dari kelas Ta'lim dgn bakal adik ipar aku lebih kurang dekat jam 11:30 pagi aku terus projek siapkan beriyani nih...actually dah lama aku nak buat cuma timing betu betul teruja dan eksaited tu yg belum ada...

kari ni aku tak beli..aritu aku borak borak dgn koliq aku Mr. Dev Singh....opppsss taka pasal pasal keluar nama dia dlm blog aku ni hihihi...aku tanya dia hey Mr Dev how to cook beriyani ? can u teach me..what kind of curry u use is.?

bla bla bla sambil senyum senyum ....dia kate OK nanti once im come back from KL i'll give u 1 packet of curry. the best curry in the India you knoe...wow!!! aku mcm wow laaa....so balik jer dia dari KL utk attend meeting HSE dia terus bg aku...korang tau tak dah berbulan bulan dah curry tu..and dia siap follw up..hei jue u sudah bikin itu beryani and my answer is always Not Yet....and his respons also Wow!!!!

so ahad tu aku merealisasikan impian ku..aku beli beras bashmati RM24.50 utk 2 kilo....emmmmm..panjang!!!! hahaahha iklan beras bashmati....

aku sembarreno jer beli bahan dah balik tengok eh eh ader lg yg belum ada..last last masa nak p ta'lim tu aku ckp kat bakal adik ipar aku jom teman kamek (saya) g beli yogurt and susu cair...kat kedai 1 malaysia jer..tp xde susu cair plak daa.....pung pang pung pang aku beli lah buah nanas susu cair timun dna yogurt

balik....potong apa yg patut then solat zohor dulu...patutnya kalo guna periuk NOXXA 4 minit jer tp aku sengaja nak mengadventurekan diri nak masak ikut jalan yg lambat....cuma step akhir jer aku pakai periuk NOXXA 5 minit jer....dan berhasil

#Nasi terlembut sikit, asbab aku lupa kan nak bubuh susu cair, so utk kari tu korang basahkan sikit setakat nak jdikan paste je...dan kurangkan susu cair pun blh...aku tak sukat aritu berapa mcm 1/2 tin....lagak komfiden lah ni...hihii

ok takmo citer panjang....ni ha resepi dier

RESEPI: NASI BERIYANI AYAM
SUMBER: resepi asal di kotak kari dna google serba sedikit utk step


Bahan-bahan

NASI
5 pot beras (ikut keperluan korang, aku dpt mkn utk 13-14 org mcm tu
5 pot air (cawan yg sama digunakan sukat beras)
garam 1 - 2 sudu kecil
daun pandan (aku tambah)
Pewarna oren

KARI AYAM
1 ekor ayam dipotong 16
4 sekawan rempah tumis
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan yogurt asli
3 sudu mentega + sedikit minyak
1 pakei kari beriyanai jenama INTERNATIONAL
Garam, pak aji, gula
i inci halia da kisar
4 bawang merah dikisar
6 bawang putih dikisar
5 biji tomato


Bahan sampingan
1) 4 @5 biji telur rebus
2) bawang goreng (boleh beli yg sedia ada atau goreng sendiri)


Cara Masak Nasi

Periuk A) Rendam beras selama 10 minit. kemudian dah rendah basuh dahulu dan tos kan. dah tos baru masak kan dengan menambah garam dan daun pandan serta air. masak separuh masak jer tau (hingga air kering) kemudian angkas dan toskan...buang air lebihan.

Cara Masak Ayam

Periuk B) On kan periuk elektrik dan panaskan minyak serta mentega. dah panas masukkan 4 sekawan, kemudaian masukkan bahan tumis seperti bawang merah yg dikisar, halia dan bawang putih dan kacau supaya tak hangit. dah sekata warna masukkan kari beriyani dan teruskan kacau hingga kari masak. kemudian masukkan ayam dan kacau lagi perlahan lahan. masukkan tomato, yogurt dan susu cair. dan terus kacau. biarkan merenih sekejap. dah merenih masukkan pula nasi yang dah msak sepauh tadi. boleh buat layer by layer contoh kite ambil sedikit ayan yang kita masak tu, masukkan nasi atas ayam lebihan dalam periuk, tabur kan bawang goreng, kemudaian masukkan lagi nasi yang seterusnya dan tabur lagi dengan bawang goreng dan ssusu telur rebus di atas nya. jgn lupa titiskan perwarna oren di permukaan nasi dan telur.jgn lupa sebelum nasi dimasukkan, make sure dah tambah perasa yer ikut kesesuaian rasa. dah masuk semua set kan periuk utk masak.

bila dah masak blh kacaukan nasi supaya sekata warna dan ayam yg ada di dalam nasi. sedia utk dihidang.

RESEPI ACHA NENAS & TIMUN
1 biji neneas
1 biji timun
1 sudu cuka masakan
2 sudu besar gula
1 sudu teh garam
Cili merah

Cara, hanya gaul rata setelah didihiris nipis neneas dan timun dan campur semua tu dan masukkan dalm peti ice sekejap...




















INILAH JENAMA NYER


ok MISI berjaya!!!!!





No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...