Saturday, January 3, 2015

53. Sotong Goreng Tepung

Assalam (",)

Actually aku sepatutnya post resepi sebelum ni yg aku dah msk tp gambar dlm lappy pulak so malas nak bukak dah

So aku skip terus ...aku post mane yg ada dlm hp aku ni dulu k ;)

-
-
-
-

Dah brapa hari entah aku teringin sangat nk mkn sotong tepung. Ni semua gara gara sotong kat Ana Ikan Bakar Petai, Bangi. Sangat sedappppppp T_T


Nak g sana jauh kena naik flight....huhuhu kedai pulak kadang dah syiok nak jamah tp sotongnya liat dan x rangup dah


Nak x nak aku gigihkan diri uk masak sendiri...google punyer google jumpe jgk. Hihi lbh kurg mcm resepi ayam chrispy aku buat masa birtday aleesya cuma sukatan je ubah....rasapun blh tahan n kalo dah semalaman lepas gorengpun masih sedap rase....ker aku dah set mind ni sbb teringin sangat nk sotong?????


Ok ni resepi♥

Bahan perap ♡♥
Sotong 1 kilo (miri RM12)
Bawang putih 11/2 ulas
Secubit garam
1 sudu teh kunyit
Aji secubit klo nak

Bahan buat tepung ♡♥
(Buat dua adunan utk 2 kali salutan)

1 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh garam
Sedikit kunyit sebuk
Cili serbuk/lada hitam
1 biji telur

Cara ♡♥

Basuh dan tos sotong hingga kering. Campur semua bahan perapan.

Sementara tepung dah dicampur dgn bahan2 lain.

Ambil sedikit tepung yg dah siap tadi dan masukkan ke dalam bekas yg ada penutup. Kemudian masukkan sotong dlm 2 sudu makan. Tutup bekas dan goncang. Buat sampai habis

Kemudian pecahkan telur. Rendam sotong yg dah disalut tepung ke dalam nya. Ambik sotong dan masukkan ke dalam tepung lagi sekali (adunan kedua tepung, biasa x cukup adunan 1st tadi) dan terus goreng dgn minyak yg bnyk dan panas. Jgn goreng lama sangat nanti sotong liat. Siap! ;-)

.......Tara....♡♡♡♡♡♡



Ketuk dan hiris kecill








               Masukan dlm bekas berpenutup

salutan pertama



Komen→ kalo nak hasil sotong goreng kite warna kecoklatan, salut telur je. Tepungpun bnyk yg melekat kat sotong. Kalo nak warna kekuningan xyah salut telur k. Rasa lg sedap! Aku prefer xyah telur. Utk yg second proses menyalut tepung tuh, salut dan terus goreng lg cepat... selamat mencuba semua ;-)







No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...