Sunday, May 25, 2014

22. Nasi Ayam

Assalamu'alaikum wth

Harini aku and dak kecik Aleesya bangon awal pasal aleesya semalam dia tido pukul 05:40 petang..amek kau awal giler....dia bangon time aku nak solat subuh pukul 05:20 pagi....rekod paling awal..aritu pukul 6:15 petang. sejak makin dah besar ni dia tido satu kali je dlm sehari tu pasal ler malam cepat jer lena...

Pastu aku plak kena selesema..makan ubat apa lg takde ampun pengggsannn terus..huuhu :( bangon pukul 9 semula....masa tu aleesya tak tido lg dr yg dia bangon subuh tu..apa lg aleesya pun yak yak, mama ajak cepat-cepat g bersihkan diri segala sebab nak pergi pasar pulak...sebab arini aku nak masak Nasik Ayam!! kok kok kok kok.... hhii :D

So pergilah pasar dengan kakak aku, sepupu aku sorang and dak kecik aleesya. mana pernah tinggal dier tu..sian dia pergi tamu dlm panas-panas.. biarlah nanti dia pun kena pergi tamu dah besar sikit..yer lah nak masak utk mama kan...heheh

sampai rumah 12:33 tenghari cepat-cepat sembunyi pergi tunaikan kewajipan sbb dah masuk solat zohor. pastu aper lagi... kite potong ayam!! kalini potong sendiri sbb tempat beli td takde org yg handle potong2. aper lagi bersilat lah aku wakaaakka .. dekat sejam jugak aku potong utk 2 ekor ayam yg besar. harini tadi ayam murah sekila RM5.70 biasa RM8 mcm tu ler...rezki pagi alhamdulillah. Pastu stanby... ni dier resipi... tp kalini aku rasa nasik ayam yg paling sedap aku pernah buat...sebelum ni dah cuba resepi lain (tapi takde dlm post yer sbb dlm hardsik yg rosak tu yg tak sempat nak d post :(

Alrite....jom...resipi ni aku susun kronology nyer ikut apa nak dimasak dulu yer...

Resipi: Nasik Ayam 
Sumber: Kasihaleeya.blogspot.com

SUP
Potong ayam dan bersihkan

(Bahan tumbuk)
4 biji bawang putih (lebih pun blh)
2 biji bawang merah *aku tambah lg 2
2 inci halia *aku letak 2 1/2 inci
1 inci lengkuas *aku tambah sendiri

1 kiub ayam
daun sup
daun bawang
bawng goreng

cara-cara
Didihkan air dan masukkan ayam dan bahan tumbuk. masukkan kiub ayam dan garam. bila ayam dah masak keluarkan ayam tu dan tos kan.sup tu kite bahagikan 2 untuk masak nasi dan sup Nasi Ayam kite nanti k

NASI

Bahan-bahan
5 pot beras (utk family aku seramai 7 dewasa 3 kanak)
-Dibasuh dan ditos kan

Lemak & kulit jangan dibuang, basuh bersih dan potong kecik
3 sudu marjerin

(Bahan tumbuk)
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara-cara

On kan rice cooker, bila dah panas masukkan marjerin dan biarkan mencair. masukkan bahan tumis. bila dah kekuningan masukkan pulak kulit dan lemak ayam. kacau lagi hingga kekuningan. kemudian masukkan beras dan kacau lagi sekali. akhir sekali masukkan air sup yg kite dah sediakan. tanak hingga masak.

TIPS
* utk tahu bnyk mana air sup nak guna masak nasik, kite tengok sukatan beras yer. make sure sama banyak dgn beras atau lebih kan sedikit. Kekadang ikut jenis nasik jugek :)

Ayam
(Bahan Perap)
Sos Tiram
Kicap Cair (masin)
Kicap Manis
Madu
2-3 titiak minyak bijak *aku tak letak pon

Cara
Ayam yang dah direbus dan ditos kan tadi, dilumur dengan bahan-bahan perapan. yg bahan tumis sup pun aku guna balik utk lumur kat ayam ni. kemudian blh digoreng. jgn lama sangat goreng sebab dah masak rebus tadi kan. angkat dan tos kan minyak dahulu. dah sejuk sikit potong mcm potongan nasi ayam kat restoran tu :)

Kuah lada
4-5 lada hidup
1 biji bawang putih *aku pakai 2
sedikit gula
sedikit garam
1/2 sudu kecil cuka  * aku tak letak pun
2 sudu makan cili sos

Blend semua kecuali sos. masak atas api dan tambah kan sedikit air dan masukkan sos. Siap

AKU TAMBAH

Lebihan sos perapan ayam tadi jgn buang yer. panaskan dalam kuali dan ampur sedikit air. sbg tambahan sos ketika jamuan.

SIAP...lalaalallaalla :)


♡ bahan bahan utk buat sup

 ♡ bahan bahan utk masak nasi

 ♡ ok proses menggoreng ayam pulak

♡beginilah rupa. aku xda sudut yg cantik nak snap yg penting sedappp!


sos lada & sos kicap jgn lupa ya. nak pekat sos kicap bubuh lah tepung jagung ke...

Komen aku -> Waaaa....sedapnyer! serius....cubelah..... kejap jer dah abissss....

Lepas semua org kenyang dan nak lelap...cei...takdelah lelap...rehat jap, aku terus pergi menziarahi kubur arwah ayah, arwah abg Ali dan saudara mara dengan mak, abg edy, mong and aniff..... alhamdulillah.... al-Fatihah

 ♡ alhamdulillah semuanya dlm keadaan baik jer cuma ada kebakaran je kat blakang tu sbb seblm ni cuaca agak panas mana mana tempat ade je kebakaran.

 ♡ aniff aamir tolong bersihkan kwsn

 ♡ pusara Arwah abg aku Muhamad Ali bin Jinil.

 ♡ abg aku...

♡ adik and abang sedang membersihkan pusara..



Sebenarnya aku letak gambar ni sebab nak mengingatkan diri aku dan kalian spy jgn mudah lupa bahawasanya jasad kite jugak akan berakhir di sini. semoga khusnul khatimah utk kita semua. ameen ya rob.

ok jumpa lagi.... ;) assalamualaikum wth

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...