Tuesday, July 28, 2015

Raya di Kuala Pilah, keluarga belah suami. Tahun 2015

Assalammu'alaikum (",)

Kami balik kampung hari selasa.sebelum balik kpg singgah jap kat Alamanda Putrajaya...sekadar beli keperluan jer sbb nak shoping pun barang dah ade.cuma carik kasut raya aleesya dan kasut aku jer.. yg kelakar aleesya xmo sukat kaki dgn kasut...paling win tiba tiba dia ckp dgn papa dia nak Kasut Tinggi... T_T

Mana anak aku tau kasut tinggi ni...aku bukan peminat kasut tinggi pun....wlupun aku sedar aku ni tak berapa nak tinggi...hahahahahah....last last aku just sukat size dia dan kemudian mana aku berkenan aku beli jer....yg pasti pilih kaler pink sbb aleesya kan Amber....watak kartoon dalam Robokapoli tu...kang xdelah dia x berkenan kan kalo tengok Pink mesti dia OK... so dalam jam 5 kot kami sampai kampung. tengok mak mertua dah masak dah....sedap giler lauk gulai udang , sotong goreng tepung, gulai telur itik, sayur bayam. tp seafood aku terpaksa ignore kan dahulu sbb kang raya aku xmo muka naik elergik....kesian mak mertua aku..dia dah masak sedap2 dah....



Menulis kad ucapan selamat hari raya....
benda ni lah dia gaduh dgn adik Maryam...kakak aleesya kedekut xmo kongsi kongsi... T_T
pantang sesiapa pegang barang dia..entah perangai sapa lah dia ikut tu agak nya..harapanya takde lah sampai ke besar kan....


Doktor Aleesya a.k.a Doktor Amber tengah test kasut...ulang ulang dia test..aku pulak lupa beli stocking nasib baik ada bawak stocking dia yg warna pink stripe...matching lah jugak...brapa kali dah dia test ni.....

Haaaa...ni lah Adik Maryam. malam menjelang raya tu..dia baru 2 tahun...beza 7 bulan dgn Aleesya..tp dia lg tinggi dr aleesya..tu yg aleesya x puas hati tu...asek ckp Dik Yam kecik kakak tinggi dari Dik yam... alahai...aleesya x reti lompat katil....dik yam champion....tu pasal aleesya meniarap dan buat mcm buaya....memang kelakar la bila dia tak reti nak lompat....hahahahahha


Ini kat rumah uwan atau Moyang aleesya...kat sini lah pelamin aku dan suami...hahahaha...ni mlm raya...mlm ni lah terserlahnya perangai sebenar aleesya...memang dia enjoy tak ingat dunia la...lari sana sini...kejar sana sini...akupun seronok...buka puasa reramai mmg best giler...tu yg best klo puasa last kat kampung.....berkampung bukak puasa...!!!

sebenarnya ada ramai lagi ni...tp memasing berlari sana sni..ada yg main mercun kat hujung pokok rambutan..yg geng bujang pulak borak kat timbunan kereta..yg mak mak semua borak kat beranda sambil makan2....



Ni pg raya ke dua...tolong papa dia basuh kereta jap...sementara aku pulak menyapu....



OK ni potret raya pertama kami....memang kelam kabut masa ni..rumah pun tak sempat nak sapu....pagi tu aku masak nasik ayam tp tak semua lah aku masak...aku sediakan ayam, sos itam...mak masak nasik dan sos cili.....petang last puasa tu aku masak mee goreng ala mamak versi aku....buat kek cheese....syukur nasik ayam habis malah x cukup.... so gambar ni kami cepat cepat snap...gambar anak anak dulu...pastu menantu..pastu cucu...aleesya je yg payah sbb kejutan budaya utk dia....ahahaha....

Ni afiq rayyan...dulu kecik je skrg nak masuk 2 tahun dah...anak Maksu Nana and Uncle Zul...baik jer afiq rayyan ni kan.... good boy....

Inilah  omak Mertua den yg Terror Masak....mmg maserchef la....kali ni aku belajar buat kuah kacang versi semenanjung...khamis ni aku cuba utk Ofis Raya kami....harap menjadi...tp aku lupa nak rasa kuah kacang mak!!!


Banyak banyak gambar, gamabr ni jer lah yg senonoh sikit...kalo tak hmmmm...muka mcm berak kapur pun ada..tak pernah nak sporting....benci ai!!!!

 8 cucus mak.... Muhammad, Firdaus, Umar Ali, Lukman, Fareeq, Aleesya, Maryam, Afiq Rayyan

 Menantus Omak!!! Abang Mie, Zul, Kak Sunie, Jue!


 2nd raya.....

 Masa ni dia ngantok.....tp nak jugak dia possing aku soh duduk situ...kat rumah Mak Ngah Anie Tupperware....terbang RM200 aku....gara gara tupperware ! hahaahahha

 Inilah kami..... 4 keluarga....

Zoom In sikit....

 Nana & Zul ibu kpd Afiq Rayyan

 Kaklong & Kak Suni...

 Hamboi.....makan tak pandang pandang kite....sedapnyer...

 Untunglah aleesya pandai makan durian...

teringat masa baru sampai rumah maktam...mak tam hidang ni....nasik himpit, rendang....sekali aleesya bersuara " Nasik takde ker?" oohhh anak....nasib baik maktam tengah masak...and kak ngah masak telur goreng.....bertuah punyer doktor Aleesya...

perhhh..first time aku makan sayur durian Tuo..... masak gulai...nak cuba lah masak...mamang lemak emak gittu..... memang aku taip EMAK yer....hahhahaha


ade lg gambar lain....tp cukuplah ni kan....... 


apapun....selamat hari raya dari saya dan suami.... bye!!!!




No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum MasyAllah lamanya tak buka blog ni....resepi mana resepi...alahai....kelaut dalam dah resepi saya...di Facebook saya ada t...