Saturday, April 4, 2015

Pantai Bungai & Pantai Peliau Bekenu Miri

Assalammualaikum (",)

3/04/2015, sempena cooti cooti Malaysia ni aku spent time to round da world....... round lah sangat kan kikikiki :-)

Seawal jam 9 pagi kami dah ready. Kalini destinasi pilihan adalah....jeng jeng jeng..... BeKeNu hihihi. Asyik asyik bekenu xda tempat lain kah..... well itu je yg dekat. Nak ke Brunei passport x buat lg... huhuhu skrg klo tukar duit Brunei RM1,000 jd USB 187 ke mcm tu...rate RM2.67

Tu pasal warga Brunei makin mekar+segar+sakan nak datang Miri..sbb murah bg dorang nak shopping.....

Ehhh xnaklah citer pasal tu, nak citer pasal kisah jln jln cari makan we oulss lg best

Ni semua pasal kak Nana nk g picnic sbb cuti katanya.tp we all dah plan on 19 picnic sbnrnya.malang nya dia kerja masa tu...ok.....tp kakak aku yang sorang kate tengoklah tak janji.

Pagi mcm biasa pas subuh mata memang x  kan lelap semula. So aku decide ok lh jln jln. X picnic pon x pe at least bawak mak jln jln setelah penat d rumah. Aku tanya mak nak g bekenu tak? Mak ckp x nak sakit badan.ok xpe...selang beberapa minit aku mesej kakak aku tanya jom jalan.....aku bgtau mak jom mak mandi.... kakak aku yg sorg dah stanby mandi mcm tetau je aku nak ajak dia....dia mmg mcm tu xmo tinggal

So kami just plan pergi Pantai Peliau, if x ok atau xde space move to Pantai Bungai. Tp wajib pergi tamu Bekenu RTC Rural Transformasion Centre

Bekenu ni satu pekan kecik di dalam daerah Miri. Perjalanan dari bandar dalam 30 ke 40 minit je menggunakan jalan raya Coastel Road atau makna lain jalan tepi nya ada laut. Sorry aku lupa snap "(

Alternatif kedua menggunakan jalan lama yg mana kiri & kanan hanyelah pokok kelapa sawit dan agak jauh. Anggaran 1 jam perjalanan. Tapi seronoknya akan kelihatan rumah panjang kaum Iban Sarawak

Dulu Bekenu ni kurang dikenali kerana jarak yg jauh disamping jln raya ketika itu tiada tar namun kini, pembangunan sedang dijalankan. Yg unik ada satu stesen jualan minyak kereta, SHELL &-Petronas berjiran jer dan pump pun hanya ada satu. Xde pkhdn kad kredit yer. Dari bekenu, menghala seterusnya akan menemukan kita dgn pekan Niah pulak dlm masa 20 ke 25 minit.

Pernah jgk di sini diadakan pertandingan Regatta iaitu perlumbaan perahu. Mmg meriah dan ramai pengunjung dtg menyaksikan. Suku kaum di sini rata ratanya bangsa Kedayan, dan sumber ekonomi pulak adalah pertanian dan perikanan.

Kalo kita pergi ke tamu, pelbagai jualan akan kita temui. Org kedayan juga mempunyai muzik tradisional mereka iaitu Bergendang utk upacara perkahwinan di sebelah malam sambil berbalas pantun

Masa kahwin aku dulu pun kami buat ni...seronok sangat melihat Mak/pak Mukun berbalas pantun

Perjalanan kami dimulai dgn berhenti di tamu utk mencari makanan atau lauk pauk utk di bawa pulang. Memang kami sampai tepat jam 10 pg. Sini kalo tengahari dah tutup dah kedai semua.

Aku beli jugak udang RM10, ikan, kuih muih. Mak pulak sayur, tapai dan lain lain. Dah puas membeli...ohh yer yg best aku terserempak dgn kak Ainon, kwn seU aku dulu. Lepas peluk salam kami terus ke Pantai Peliau. Sampai je waaa....subhanallah cantiknya pantai. Playground pun ada. Toilet. Gerai jualan cuma x ramai yg berjual mungkin sbb arini cuti umum

Tapi tempat utk duduk daf full. Semua org picnic...alahai kami terlewat.... tp xpe, memandangkan Miri musim udang geragau / bubok kami panggil, jd tempat tu ada bau belacan sedikit mungkin ada penduduk sekitar yg sedang buat.

So kami amik gambar pastu terus pergi ke Pantai Bungai. X jauhpun lbh kurang 5-minit

Ok kat sini pulak masih under construction so xde kerusI nsk duduk. Yg ada batu besar. Tp org ramai dtg picnic n mandi manda. Sampaikan full park!

Last2 kami duduk di batu besar sambil menghirup udara segar dan menyaksikan pemandangan yg Subhanallah cantiknya............

Tenang, relax, damai....... sangat bestttt !

Jom tengok perjalanan kami....

Dalam perjalanan menuju ke pekan Bekenu...pantai dah tak kelihatan....

Sebelum sampai ke pekan bekenu, akan nampak simpang & signboad Pantai Bungai sebelah kanan. Nak pergi pekan nampk je simpang ni kite jgn masuk tapi  terus lurus dan sebelah kiri afa signboard RTC, masuk simpang tu akan jumpa pekan

Signboard Kampung Tanjung Bungai Sibuti

Ni darI pantai peliau nak ke pantai bungai

Sekolah Kebangsaan Kpg Bungai

Depan pantai Bungai, blh menginap di sini tp xtai berapa rate. Tak pernah nampak ade yg menginap.....ker aku yg xtau hahaha

My mom......pantai bungai

Si manis...masa ni aleesya nak didukung langsung xmo pijak pasir...dia memang geli pasir.....hmmmmm

Cantik (",)

Kelihatan org ramai yg sedang picnic dan mandi manda

Hazeem aamir.....

Santai jer.....

Kiss me ......hihihi

Yeahhhhhh.........

Kita tutupkan ketiak tu...

Tamu Bungai

JDi pantai Peliau

Pusat makan tahun, yg mana setahun sekali diadakan pesta makan makan selepas musim menuai rasanya....org luar pun blh berkunjung

Family

So.....sampai di sini saja...babai...

*********************************

Satu fikiran yg agak menarik.
Jika:
A  B  C  D  E  F  G  H  I  J K  L M  N  O  P  Q  R  S  T U  V  W  X  Y  Z
bersamaan dengan:
1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11  12  13  14  15  16  17 18  19  20  21  22  23  24 25  26

Maka nya..

12+15+22+5 = 54%

L+U+C+K
12+21+3+11 = 47%

Tiada Satu pun 100%. Apa yang 100%?!

Wang?! NO!

M+O+N+E+Y
13+15+14+5+25 = 72%

Leadership?! NO!

L+E+A+D+E+R+S+H+I+P
12+5+1+4+5+18+19+8+9+16 = 97%

Setiap masalah boleh diselesaikan dengan mengubah 'ATTITUDE'.. [sikap] kita.

A+T+T+I+T+U+D+E
1+20+20+9+20+21+4+5 = ๐Ÿ’ฏ%

Oleh itu with ATTITUDE kita terhadap kehidupan dan pekerjaan lah yang membuat kita  ๐Ÿ’ฏ% successful.